וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ג'יפ גרנד צ'ירוקי החדש: אינדיאני בחליפה

עודכן לאחרונה: 1.12.2022 / 7:10

לגרנד צ'ירוקי מורשת ארוכה ושם משפחה מחייב, אבל בדור הנוכחי הוא מכוון למקום אחר, גבוה יותר מבעבר. האם אינדיאני זקן יכול ללמוד טריקים חדשים?

ג'יפ גרנד צ'ירוקי/יצרן

כבר לא מעט שנים שמותג ג'יפ מנסה למצב את עצמו בחבורת היוקרה בשוק המקומי. להגיד שהוא הצליח בזה? לא ממש. הניסיון להציב כלים כמו רנגלר וקומפאס בשכנות למילה "יוקרה" יכול לקרות רק אם אתם לא יודעים מי הם רנגלר וקומפאס או לא יודעים מה זו יוקרה. זו לא בהכרח אשמת הכלים, הרנגלר הוא רכב שטח מצוין וכאשר בארצות הברית ניתן לקנות אותו החל מסכום של כ-31 אלף דולר אפשר למחול לו על המון דברים. קשה יותר כאשר הוא מתחיל ב-290 אלף שקלים בישראל. סיפור דומה עם הקומפאס, מתחיל שם ב-26 אלף דולר, מתחיל פה ב-189 אלף שקלים.

ולמה אני מדבר על רנגלר וקומפאס במבחן של גרנד צ'ירוקי? בעיקר כי ככל שהצטברו הקילומטרים ההתברר לי שיש לנו פה עסק עם סיפור שונה ממה ששמענו עד עכשיו.

ג'יפ גרנד צ'ירוקי לימיטד. קינן כהן
זוויתי ומסותת, המימדים החיצוניים בהחלט נדיבים/קינן כהן

זהו דור חמישי לגרנד צ'ירוקי, רכב השטח האמריקני שהדור הראשון שלו זכה למקום של כבוד בפרק 7 של סדרת הכתבות "המכוניות ששינו את העולם". כמה הוא היה מהפכני ומדהים? הנה הצצה למה שכתבנו עליו: "כאשר הגיע המחליף שלו, הגרנד צ'ירוקי ב-1993 בקרייזלר הבינו שהביקוש לאורגינל כל כך עצום שחבל להחליף את התרנגולת שמטילה ביצי זהב, והמשיכו לשווק אותו לצד מי שאמור היה להחליף אותו עוד 8 שנים עד שירד רשמית מפס הייצור ב-2001".

ולמרות שהעולם אליו הגיע הגרנד צ'ירוקי הראשון ב-1984 ושוק הרכב של 2022 הם כמעט שני יקומים מקבילים, במובן אחד המשימה שלו לא השתנתה - כמו סבא רבא שלו, גם הוא אמור להציע לרוכש שלו את ההילה, השם, התדמית אבל עם מנהגי כביש מתורבתים.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קק"ל מעודדת לימודי אקלים באמצעות מלגות לסטודנטים צעירים

בשיתוף קק"ל
ג'יפ גרנד צ'ירוקי לימיטד. קינן כהן
תא הנוסעים שלו הוא קפיצה אדירה קדימה ביחס לדור היוצא/קינן כהן

אז את השם הוא נושא, ואת המסר הוא מעביר בעיצוב רבוע שמשדר תכליתיות וקשיחות, עם מרכב שמתנוסס גבוה מעל חישוקי 20 אינץ' והרבה אוויר מתחת לגחון וכל זה במימדי XL אמריקניים. אבל את השינוי הגדול יותר הוא עובר בתא הנוסעים שמציג קפיצה גדולה קדימה בכל הקשור למראה, טכנולוגיה, חומרים ואיכות. לוח המחוונים הדיגיטלי ומסך המולטימדיה הגדול לא מחליפים גם פקדים פיזיים למערכת בקרת האקלים, חוגת עוצמת השמע וכיוון התחנות. סביבת הנהג מרווחת ואוורירית, קו החלונות הנמוך, מכסה המנוע הרבוע ותנוחת הישיבה מציבים את הנהג בתנוחה גבוהה ושולטת. רק קורה A העבה מפריעה לקבל שדה ראיה טוב לצד שמאל.

ג'יפ גרנד צ'ירוקי לימיטד. קינן כהן
הנדסת האנוש טובה, יש מקום לשיפור בפעולת המולטימדיה/קינן כהן

אז בעוד איכות החומרים טובה מאוד, עם שימוש בעץ, אלומיניום ועור, יש עדיין מקום לשיפור בכל הקשור לאיכות ההרכבה, כולל צקצוק מטריד שהגיע מתחתית הקונסולה והייה נסבל אלמלא היה בדיוק היכן שהברך נוגעת בפלסטיקה והיה פס הקול של הנהיגה. פה ושם גם הנדסת האנוש צריכה להשתפר. כמו פקדי ההילוכים מאחורי ההגה שכל כך קטנים וכל כך צמודים לכפתורי הרדיו שמדי פעם תעבירו תחנה או תשנו את עוצמת השמע במקום להוריד הילוך. כיול התחנות ברדיו עובד על תדרים אמריקניים - כלומר בקפיצות אי זוגיות ולפחות ברכב המבחן הצימוד לאנדרואיד אוטו האלחוטי לא היה נטול קיטועים.

ג'יפ גרנד צ'ירוקי לימיטד. קינן כהן
הצ'ופצ'יק הקטן למעלה מחליף הילוך, הקטנים למטה את עוצמת השמע/קינן כהן

מעבר למושב האחורי מגלה שגם פה תנאי המחיה מעורבים. יש יציאות מיזוג, שני שקעי USB ושני שקעי USB C בנוסך ליציאת 115V וחימום. המושבים עצמם פחות הרשימו, הם מעט קצרים ונמוכים מכדי להציע נוחות ארוכת טווח למבוגר בגודל מלא ולמרות בסיס גלגלים נאה של 296 ס"מ, אין פה איזו רווחה יוצאת דופן. תא המטען הוא מגרש משחקים רחב ידיים שיבלע את כל ציוד הקמפינג שלכם ויישאר עודף, עם יציאות 12V, ווי תליה וטבעות עיגון. כל זה בלי לוותר על גלגל חלופי.

ג'יפ גרנד צ'ירוקי לימיטד. קינן כהן
כמו בכל ג'יפ, גם פה מצאנו שלל הפתעות קטנות, נסתרות יותר או פחות/קינן כהן

רמת הגימור הנבחנת היא לימיטד, האמצעית מבין שלוש רמות הגימור של תצורת 5 המושבים, כאשר תחתיה ה- Altitude ומעליה הלימיטד פלוס. הרשימה כוללת בין השאר את לוח המחוונים הדיגיטלי בגודל 10.25, המולטימדיה בגודל 10.1, צימוד לאפל ואנדרואיד, מושבי עור מחוממים ומחושמלים, חימום להגה ולמושבים האחוריים, דלת תא מטען חשמלית, גג שמש פנורמי ועוד. מערכות הבטיחות כוללות בלימה אוטומטית, זיהוי רכב ב"שטח מת", תיקון סטיה מנתיב, מצלמת רוורס, בלימה אוטומטית בנסיעה לאחור.

ג'יפ גרנד צ'ירוקי לימיטד. קינן כהן
פחות מקום ממה שהיינו מצפים מגודל כמו שלו/קינן כהן

בעוד הדור הקודם חלק פלטפורמה עם מרצדס ML, זה הנוכחי משתמש בזו של אלפא רומיאו סטלביו. הפלטפורמה החדשה מביאה איתה לא רק מבנה קל יותר (עוד חיסכון במשקל מושג באמצעות שימוש בחלקי גוף מאלומיניום), אלא גם סידור מתלים חדש, הרחבה של מפשק הסרנים ומערכת היגוי חדשה. מי שנותר על כנו הוא מנוע הפנטסטאר הוותיק מאוד. זה אותו V6 בנפח 3.6 ליטרים שהולך כבר שנים ארוכות עם מוצרי קרייזלר-ג'יפ. גם פה עם 290 סוסים ו-35.5 קג"מ. ההנעה היא כפולה קבועה דרך תיבת הילוכים פלנטרית בת 8 יחסי העברה.

על הכביש הביצועים בסך הכל בסדר, המנוע ותיבת ההילוכים נעימים בשימוש שוטף, מתבלבלים כאשר מעמיסים עליהם, המנוע הופך לקולני מדי, תיבת ההילוכים מתרוצצת בין יחסי ההעברה. כך גם בכל הקשור להתנהגות. האמריקניזציה של פלטפורמת ג'ורג'יו נטלה ממנה את החדות והדינאמיות והחיבור להגה עם פחות מדי תקשורת ויותר מדי שטח מת מבהירים שכאן הכיוון הוא לא מעברי הרים באלפים האירופיים, אלא כבישי אריזונה הישרים.

ג'יפ גרנד צ'ירוקי לימיטד. קינן כהן
פה לעומת זאת לא חסר מקום בשום כיוון ואופן/קינן כהן

ברגע שעושים את הסוויץ' ומפסיקים לבקש ממנו שטויות כמו שינויי כיוון ורצף פניות מהירות, או אז מגלים שותף מצוין לטיולי נהיגה רגועים ובכלל לכיסוי מרחקים בנוחות מערסלת. הטיפול שלו ברוב המוחלט של שיבושים, שברים, מהמורות או גלי אספלט נעשה בצורה מצוינת. עוד קצת השקעה בבידוד הרעשים והוא כבר לגמרי היה בליגה של הטובים ממש.

בתור מי שנושא את השם ג'יפ, כמובן שגם פרק שטח היה בתפריט, אבל לכתחילה היה ברור שלאור המכלולים הדלים פה מדובר בתפריט דיאטטי במיוחד. מערכת ההנעה פה היא ה-quadra-trac I כלומר ההנעה הכפולה הבסיסית ביותר מבין המערכות של ג'יפ. בלי הילוך כוח, בלי נעילות למעט סוג של "נעילה" באמצעות הבלמים לגלגלים הקדמיים שגם היא פעלה באופן לא מרשים במיוחד. בקיצור, עם זווית גישה בינונית של 24 מעלות, מרווח גחון סביר של 20.3 ס"מ תקבלו בעיקר יכולות שבילים מוגבלות. בשביל יותר מזה תצטרכו ללכת על רמת הגימור SUMMIT RESERVE שתוסיף נעילות, בולמי אוויר ומרווח גחון שמגיע עד 27.7 ס"מ, זמינה בתצורת 7 המושבים ואה כן, עולה 600 אלף שקלים.

בסיום ימי המבחן עמדה צריכת הדלק על 7.1 ק"מ לליטר, נהיגה בדחילו ורחימו תקרב אתכם אולי ל-9 ק"מ לליטר.

ג'יפ גרנד צ'ירוקי לימיטד. קינן כהן
עם נחישות, תנופה ומיומנות תוכלו להתקדם קצת בשטח, אבל הוא כבר לא שם מבחינת יכולות/קינן כהן

סיכום

התשובה לשאלה האם כלי רכב מסוים הוא טוב או לא, כרוכה תמיד בשאלה הבסיסית יותר של מה הוא אמור לעשות. ומהבחינה הזו, ג'יפ גרנד צ'רוקי עושה בדיוק את מה שמצופה ממנו. הוא לא נטול מגרעות ודרוש עוד ליטוש כדי שיקרא תיגר על הטובים באמת. אבל הוא חבילה משופרת של מה שהציע הגרנד צ'ירוקי בעבר עם מנהגי כביש, איכות, טכנולוגיה, עידון והתנהגות טובים משמעותית מאי פעם. בחזרה לפתיח הכתבה, לדוגמאות של הרנגלר והקומפאס, מהבחינה הזו הוא בהחלט ובמובהק הראשון באולם התצוגה שיכול להתחכך במילה יוקרה בלי לגרום לגירודי חוסר נוחות.

יש לו רק בעיה אחת, למרות המחמאות, במחיר של 450 אלף שקלים לגרסה הנבחנת בעלת 5 המושבים הוא בנקודת ביניים בה הוא יקר מדי לעומת המתחרים המקוריים שלו במולדתו כמו קיה סורנטו, פורד אדג', שברולט בלייזר ויונדאי סנטה פה מחד, ועדיין לא "שם" מבחינת גימור ויכולות מול מותגי היוקרה הוותיקים יותר.

ג'יפ גרנד צ'ירוקי לימיטד. קינן כהן
מטען היסטורי לא פשוט/קינן כהן

על הצד הטכני: ג'יפ גרנד צ'ירוקי לימיטד

מנוע, הנעה: בנזין, V6, כפולה
נפח: 3,604 סמ"ק
הספק/סל"ד: 6,400/290
מומנט/סל"ד: 4,000/35.5
תיבת הילוכים: אוטומטית, 8 הילוכים

מידות:
אורך (ס"מ):
491
רוחב (ס"מ): 215
גובה (ס"מ): 180
בסיס גלגלים (ס"מ): 296
תא מטען (ליטרים): 1,067

ביצועים:
תאוצה 0-100 (שניות):
7.5
מהירות מירבית (קמ"ש): חסר נתון
צריכת דלק (מבחן): 7.1 ק"מ לליטר

מתחרים:
קאדילק XT6

מחיר:
450 אלף שקלים (מבחן)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully