וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סכנה במושב האחורי: מבחן הריסוק שחשף מחדל של תעשייה שלמה

עודכן לאחרונה: 15.12.2022 / 13:35

ה-IIHS, אחד מגופי הבטיחות המובילים בארה"ב, ריסק 15 ג'יפונים כדי להראות איזה פער יש בין ההגנה על היושבים מלפנים ואלה שמאחור. רק דגם אחד שנמכר בארץ הצטיין, תשעה נכשלו במשימה

וולוו XC40
מבחן ריסוק. IIHS,
וולוו XC40. קיבל את הציון הגבוה ביותר/IIHS

לא תמצאו את הנתונים האלה בדיווחי המשטרה על נפגעים בתאונות דרכים, אבל יש פער גדול בסיכויי ההישרדות שלכם ושל הילדים שלכם בתאונה, רק בגלל המיקום שלכם ברכב.
כעת חושף לראשונה גוף בטיחות בכיר את הפער הזה, ומדרג דגמי קרוסאובר פופולריים בהתאם לרמת ההגנה שהם מעניקים ליושבים מאחור. מדובר ב-IIHS, המכון האמריקאי לבטיחות בדרכים המהירות, גוף שמממומן בידי חברות הביטוח בארה"ב, שמנסות לעודד את המבוטחים לרכוש מכוניות בטוחות יותר, על מנת שהן יצטרכו לשלם אחר-כך פחות פיצויים להם וליקיריהם.
המכון מבצע מבחן ריסוק מחמיר משמעותית מזה שמבצעת רשות הבטיחות הפדראלית, ה-NHTSA, מקביל למבחן הבטיחות האירופי, היורואנקאפ. אבל הפעם עסקה סדרת הריסוקים בהיבט אחד בלבד שקצת חומק במבחנים הרגילים: הבטיחות למשתמשי המושב האחורי.

בתוך 25 שנה: הסיכוי לפגיעה קשה לנהג ירד ב-50%

בין 15 ג'יפונים משפחתיים, רק שניים הפגינו רמת הגנה טובה מספיק כדי להשיג את הציון המירבי, "טוב". אחד קיבל את הציון "מתקבל על הדעת" ושלושה "גבולי". עוד תשעה קיבלו את הציון "גרוע". כמעט כל הדגמים המשתתפים נמכרים בארץ בייבוא סדיר, ומיעטם זמינים רק בייבוא מקביל ואישי.
"השיפורים שהכניסו יצרני הרכב להגנת היושבים מלפנים הביאו לכך שכיום הסיכוי של נהג להרג בתאונת דרכים הוא 50% מזה שהיה רק לפני 25 שנה. המבחן שלנו נועד לעודד את היצרנים להשקיע גם ביושבים מאחור", הסביר דיוויד הארקני, נשיא ה-IIHS. כאשר הושק מבחן הריסוק החזיתי של המכון ב-1995 רוב המכוניות שנבחנו נכשלו בו, וקיבלו ציון "גרוע". כיום כמעט כולן מקבלות ציון "טוב", אבל עד כה הוא המתמקד בבטיחות היושבים מלפנים.
הפעם הוסיפו אנשי ה-IIHS לבובת הריסוק בכיסא הנהג, שמדמה גבר בוגר, בובה נוספת שנחגרה במושב האחורי, ומדמה אישה קטנת קומה או ילדה כבת 12. רק שלה לא היו כל כך הרבה כריות אוויר וחגורות בטיחות מתקדמות כמו אלה שמתקינים היצרנים מלפנים. רק למחצית מכלי הרכב יש מאחור חגורות שמתהדקות במהירות על הגוף בשעות תאונה, מצמידות אותו למושב ומונעות ממנו לנוע בחלל הרכב, בזמן שמלפנים מדובר כבר בטכנולוגיה סטנדרטית.
המהירות שבה מתבצע מבחן הריסוק לא השתנתה :64 קמ"ש, והוא בנוי כך שידמה התנגשות חזיתית של שני כלי רכב שנעים במהירות זו. כל ה-15 הפגינו עמידות טובה בפני תאונה של גוף הרכב וריסון טוב של גוף הנהג, כך שראשו יימנע מפגיעה קשה בחלקי מרכב, ומפגיעות אחרות. אולם היושבים מאחור לא זכו בדרך כלל להגנה מספיקה לראש ולצוואר, אברי הגוף הפגיעים ביותר. התנאי להצטיינות במבחן היה שגם הבובה במושב האחורי לא תגיע במדידת כוחות הג'י שהופעלו עליה בזמן הפגיעה לכאלה שיכולים לגרום לנזק משמעותי לראש, לצוואר, לחזה, לבטן ולירכיים.

מיצובישי אקליפס קרוס. IIHS,
מיצובישי אקליפס קרוס. סיכוי גבוה לפגיעות ראש, צוואר וחזה/IIHS
מיצובישי אקליםס קרוס. IIHS,
ובזמן הפגיעה: ראש הבובה הגיע נמוך מדי וכרית הוילון לא הצליחה להגן עליו/IIHS

ולתוצאות:

וולוו XC40: ציון "טוב". הצדיק את המוניטין של החברה השבדית בתחום, כאשר לא נמדדו עומסים חריגים על גוף בובת הריסוק, שנשארה מהודקת היטב למושב.
פורד אסקייפ: ציון "טוב". הקרוסאובר שהחליף את הקוגה, ומגיע לארץ במספרים קטנים רק בייבוא מקביל, הפגין ביצועים דומים לאלה של הוולוו, אבל ריסון הראש לא היה מושלם, והוא התקרב יותר מדי לגב המושב הקדמי בעת המכה.
טויוטה ראב4: ציון "מתקבל על הדעת". הג'יפון היפני הפופולרי מאוד בארץ קיבל ציון טוב פחות, אך עדיין חיובי. הוא הגן היטב על הראש והחזה של הבובה, אבל לא בלם מספיק את תנועת האגן, מה שבמציאות היה חושף את הנוסע לפגיעות בטן. החגורה גם לא בלמה את תנועת הראש של הבובה כך שהיא החמיצה את פתיחת כרית הצד, והתנגשה בחלון הרכב
אודי Q3, סובארו פורסטר וניסאן רוג': ציון "גבולי". באודי ובניסאן זוהה סיכון גבוה יותר לפגיעות ראש, וסיכוי גבוה לפגיעת חזה בסובארו. בשני הראשונים החליקה חגורת הבטיחות התחתונה מהאגן לבטן, ולסכן איברים פנימיים. בכל השלושה הראש של הבובה הגיע קרוב מדי לגב המושב הקדמי. הרוג' הוא תאומו של ניסאן אקסטרייל החדש שיגיע בקרוב לישראל.
ביואיק אנקור, שברולט אקווינוקס, הונדה CR-V, הונדה HR-V, יונדאי טוסון, ג'יפ קומפאס, ג'יפ רנגייד, מאזדה CX5, מיצובישי אקליפס קרוס: ציון "גרוע". כל התשעה רשמו סיכוי גבוה לפגיעות ראש, צוואר וחזה. חגורת הבטיחות הפעילה לחץ כבד על החזה. במיצובישי וביונדאי ראש הבובה התקרב מדי לגב הכיסא הקדמי. בטוסון, ברנגייד ובאנקור תנועת ראש הבובה לא נבלמה בידי כרית הצד. ברנגייד ראש הבובה פגע בקורת הגוף. במאזדה ובהונדה HR-V הבובה החליקה למטה וחגורת הבטיחות התחתונה הגיעה מהאגן לבטן, חושפת אותה לפגיעות פנימיות. הטוסון שנמכר בארה"ב, ראוי לציין שונה במבנה שלו מהדגם האירופי שנמכר בארץ.

ואיך הם מעבר לבטיחות? הקליקו אל מבחני הדרכים וחוות הדעת שלנו,
בול פגיעה: נהיגה ראשונה בוולוו XC40
יוקרה קומפקטית במבחן: אודי Q3
הדור החדש של אבי הקרוסאוברים: טויוטה ראב4
ממש לא עוד ג'יפון: סובארו פורסטר
מבחן ארוך טווח לשברולט אקוויניקס
עדיין יקר, עכשיו עם 7 מושבים: הונדה CR-V
האם מתיחת הפנים עשתה את העבודה? מיצובישי אקליפס קרוס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully