וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המדינה השתגעה: קיה פיקנטו ב-112 אלף שקל, אטו 3 ב-200 אלף

עודכן לאחרונה: 25.9.2024 / 10:09

הנהגים תמיד היו פרה חולבת מבחינת רשות המסים, אבל שורה של צעדים שמתכנן האוצר יזניקו את מחירי המכוניות החדשות לגבהים חדשים ויפגעו קשות במכירת מכוניות חשמליות

השוואתי BYD דולפין מול MG4. צילום: קינן כהן, עיבוד תמונה
מכוניות חשמליות. כבר לא יהיו זולות יותר מדגמי בנזין מקבילים/עיבוד תמונה, צילום: קינן כהן

ב-1 בינואר 2025 יזנקו מחירי המכוניות החדשות לגבהים הזויים, עם שורה של העלאות מסים על רכב חדש בישראל, שהיא כבר היום אחת מהמדינות עם מיסוי הרכב הכבד ביותר. נהגי ישראל משלמים כ-40 מיליארד שקל מסים בשנה, והמדינה, עם הזנחה של עשרות שנים בפיתוח התחבורה הציבורית, והחלטה פוליטית שלא להפעילה בשבת, לא ממש משאירה להם בחירה. ישראלי שרוצה לשמור על חופש התנועה שלו חייב להחזיק לפחות רכב אחד לכל בית אב, חדש או משומש.

פקידי האוצר וחברי הכנסת שצפויים לאשר את המהלך, ומקבלים כולם רכבים צמודים על חשבוננו, סוגרים חשבון בעיקר עם המכוניות החסכוניות, חשמליות והיברידיות. הפחתת זיהום האוויר מעניינת אותם כשלג כאשתקד: המכוניות האלה חותרות תחת מנגנון מיסוי הדלק, שמכניס כ-20 מיליארד שקל בשנה למדינה, שכ-65% ממחיר ליטר בנזין הוא מסים שהיא קבעה. וכך זה הולך להראות:

קיה פיקנטו מתיחת פנים 2023. קיה,
קיה פיקנטו. עד לא מזמן אפשר יהיה לקנות סטוניק במחיר הזה/קיה

קיה פיקנטו: מכ-112 אלף שקל

ידענו מראש שהמדינה תעדכן בסוף השנה את קבוצות המיסוי הירוק, תחמיר את הדרישות, תעלה כל דגם בקבצה אחת עד שלוש מ-15, מה שלבד ייקר כמעט כל רכב חדש בכ-4,000 שקל. אבל אתמול הודיעה האוצר שהוא מתכוון להקטין את ההנחה המירבית שמכוניות בנזין, דיזל והיברידיות מקבלות, מ-18 אלף שקל ל-14 אלף שקל. בבת אחת התייקרות של 4,000 שקל. אנחנו כבר ב-8,000 שקל, לפני תוספת אחוז אחד במע"מ שנקבעה מראש.

ההתייקרות אינה יחסית כך שתהיה משמעותית יותר במכוניות זולות. קיה פיקנטו האוטומטית, שזה עתה הושקה כאן בדגם מחודש שממילא התייקר ב-1,000-2,000 שקל, תחטוף עוד מכה וצפויה לעלות מ-112 אלף שקל, וזו המכונית הזולה בארץ, לצד טויוטה אייגו X שתתייקר במקביל. כמו שאר המחירים בכתבה מדובר בערכה ראשונית, והמחירים עוד עשויים להשתנות.

sheen-shitof

עוד בוואלה

מיקום אסטרטגי, נוף מרהיב ודירות מפוארות: השכונה המסקרנת שנבנ

בשיתוף אאורה נדל"ן
טויוטה יאריס קרוס מתיחת פנים. טויוטה,
עד לא מזמן אפשר היה לרכוש קורולה במחיר שאליו תטפס היאריס קרוס/טויוטה

טויוטה יאריס קרוס: מ-161 אלף שקל

בשנים האחרונות עברו ישראלים רבים למכוניות היברידיות, כמו טויוטה יאריס קרוס שהפכה לטויוטה הנמכרת ביותר, למרות מחירה הלא זול. עם 20 ק"מ לליטר בחיים האמיתיים מדובר בעסקה מפתה, אבל אחת שגם באה לא טוב בעיניים של גובי המס. לכן בינואר עומדת יאריס קרוס עלות כמו שקרוסאובר משפחתי עולה כיום, וכמו שעלתה עד לפני הפסקת הייבוא קורולה סדאן.

BYD אטו 3. קינן כהן, מערכת וואלה
אטו 3. הכפלת מס הקנייה תפגע בייצוא הסיני לישראל. האם זו אחת המטרות?/מערכת וואלה, קינן כהן

BYD אטו 3: מכ-200 אלף שקל

את המכה הגדולה יחטפו המכוניות החשמליות. ממס קנייה של 35% כיום ולמרות תכנית לייקר אותו ל-45% בלבד בינואר 25', מתכנן האוצר לעבור ישר למיסוי רגיל: 83% מס קניה. הסוכריה החמוצה: חשמליות ימשיכו לקבל את מלוא הנחת מיסוי ירוק שניתנת כיום, 18 אלף שקל. בפועל מדובר בהכפלה של המס, המורכב ממס קנייה ומע"מ, שחלים גם על עלויות ההובלה.

וכך אם כיום מתחיל מחירו של BYD אטו 3, קרוסאובר חשמלי שהוא גם הרכב החשמלי הכי נמכר בארץ וגם הרכב הכי נמכר בכלל בישראל ב-168.5 אלף שקל, בינואר הוא יטפס לסביבות 200 אלף שקל. האם הוא יישאר הרכב הכי נמכר בארץ? כמה ישראלים יסכימו לשלם עליו עוד 32 אלף שקל?

יונדאי איוניק 6 מול טסלה מודל 3 LR. קינן כהן
בארה"ב אחרי הטבות של הממשל אפשר לקנות מודל 3 ב-34 אלף דולר. בישראל היא תעלה 65 אלף דולר אחרי הכפלת המס/קינן כהן

טסלה מודל 3: מ-240 אלף שקל

חשמליות יקרות יותר יתייקרו עוד יותר. הדגם הבסיסי של טסלה מודל 3 עולה כיום 198 אלף שקל, מחיר דומה למכוניות מנהלים בנזין. בינואר זה כבר לא יהיה המצב. הדבר היחיד שיכול לשנות את המספרים הוא פקטור אילון מאסק, שמכריז לעתים על הנחות בניגוד לכיוון השוק, וגם מס מוגדל, כל דולר שירד ממחיר דגמי טסלה יהיה הרבה יותר משמעותי בשקלים.

ואלו הן רק הערכות ראשוניות. הן לא כוללות השפעות של ייקור מחירים בידי היצרנים שנעשה לא פעם בינואר, וייקור עלויות ההובלה בידי חברות הספנות בגלל המשך המלחמה בלבנון. חברות הספנות פועלות מאז 7 באוקטובר בשוק של לקוחות שבויים, כאשר צים הישראלית וגרימלדי האיטלקית חוגגות את הפסקת העגינות של NYK היפנית במחירי הובלה שרק עולים. ייתכן שנראה עוד היטלי מלחמה או עילות חדשות להגדלת מחירי ההובלה. וכל מי שאומר, נו שהיבואנים ישלמו, היבואנים מגלגלים את העלות הנוספת אל הרוכשים. חברות הספנות תורמות כאן ישירות ליוקר המחייה בארץ, כמו שהן עושות בהעלאת מחירי הובלת מכולות.

לא ברור גם מה יעלה בגורלו של מס הנסועה שתיכנן האוצר להתחיל לגבות מבעלי חשמליות בסך 15 אגורות לק"מ, כתחליף למס הדלק. באוצר הבינו שבכנסת מוכת פופוליזם אין סיכוי שהח"כים יאשרו מס כזה. יכול להיות שבאוצר יסכימו להקטין את עליית המס על החשמליות בתמורה להעברת מס הנסועה בחוק עוד השנה.

ברשות המסים גם דנו באפשרות של גביית מיסוי מדורג על חשמליות, כך שהזולות יותר יתייקרו פחות. בינתיים אין לכך ביטוי בתקנות שפורסמו.

החדשות הטובות: העלאת מחירי המכוניות החדשות תגולגל להתייקרות המשומשות, בעיקר בנות עד שלוש-ארבע שנים. אבל כל מי שירגיש עשיר יותר על הנייר, יקבל את המכה כאשר יבקש להחליף רכב ויגלה שהפער בין מחיר הרכב המשומש שלו למשומש אחר או לחדש, רק גדל. ותודה לבצלאל סמוטריץ' ולראש ראשות המסים עו"ד שי אהרנוביץ' שחשבתם עלינו כשחיפשתם כסף. לא הייתם צריכים. באמת.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully