וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סקירה: ג'יפונים משומשים לשטח ב-65,000 שקלים

כתב: רמי גלבוע. צילום: רמי גלבוע, דודי מוסקוביץ

19.11.2020 / 8:00

סובארו פורסטר, סוזוקי גרנד ויטרה או דאצ'יה דאסטר? שלוש אופציות עבור מי שרוצים לטייל בשטח בלי לרוקן את חשבון הבנק

משומשים לשטח. רמי גלבוע, דודי מוסקוביץ, רמי גלבוע
מפגש וירטואלי של שלושת הג'יפונים המומלצים שלנו, בעזרת עכבר הפוטושופ של דודי מוסקוביץ/רמי גלבוע, רמי גלבוע, דודי מוסקוביץ

המבחן ההשוואתי בין סוזוקי ויטרה לסובארו XV גרר לא מעט תגובות, רבות מהן בסגנון: "מאיפה המחיר הזה, למה אני צריך לשלם 150,000 שקלים עבור קרוסאובר קטן?". הקשבנו לשוועת העם ומכיוון שאין לנו יכולת להוריד את מחירי הג'יפונים החדשים, אנו מציעים לכם לחפש פתרון בשוק המשומשים. יש היום מבחר עצום של ג'יפונים משומשים במחירים שבין 50,000 ל-100,000 שקלים, ויותר. בחרנו לעשות חתך רוחב ייצוגי בסביבת 65,000 שקלים, אבל אין בעיה לעלות או לרדת בשנתונים על פי התקציב שברשותכם, והשימוש המיועד - אם הג'יפון הוא רכב שני במשפחה שמשמש למנהלות מזדמנות ומספר טיולים בשנה, אפשר להסתפק ברכב יותר ישן. אם זה הרכב המשפחתי העיקרי, שווה אולי להשקיע עוד קצת כסף.

משומשים לשטח. רמי גלבוע, דודי מוסקוביץ, רמי גלבוע
ארץ בראשית, נגישה לג'יפונים המובחרים שלנו/רמי גלבוע, רמי גלבוע, דודי מוסקוביץ

בישראל נמכרים עשרות דגמי ג'יפונים, ואנו בחרנו להתמקד בשלושה שנותנים תמורה טובה לכספכם, ויש להם יכולות שטח לא מבוטלות. הם לא ייקחו אתכם למסלולים של לנד קרוזר ופאג'רו, אבל הם פותחים בפניכם אלפי קילומטרים של שבילים נוחים, מקסימים ונגישים. סובארו פורסטר, סוזוקי גרנד ויטרה ודאצ'יה דאסטר מעניקים לכם חבילה מאוזנת של כביש ושטח 'רך'. הם יכולים לשמש היטב את המשפחה המטיילת, בסופי שבוע ובמנהלות יומיומיות.

עוד בוואלה!

השוואתי: סוזוקי ויטרה 1.4 טורבו מול סובארו XV 2.0 ליטר

לכתבה המלאה
משומשים לשטח. רמי גלבוע, דודי מוסקוביץ, רמי גלבוע
סוזוקי ג'ימני, רכב שטח אמיתי בגוף של ג'יפון/רמי גלבוע, רמי גלבוע, דודי מוסקוביץ

ברגע האחרון צירפנו לקבוצה את סוזוקי ג'ימני מחמל ליבנו, המציע יכולות ועמידות שטח ברמה גבוהה פי כמה מזו של שלושת הג'יפונים. יכולות השטח של הג'ימני מופלגות, אבל הוא פחות נוח, שימושי ובטיחותי משלושת הטנורים, הוא קטן וקופצני, ויש לו רק שתי דלתות. במילים אחרות, הוא סוג של פולאריס RZR עם מזגן, מצד שני ועבור צעירים שוחרי שטח, הג'ימני יכול להיות בחירה מצוינת.

משומשים לשטח. רמי גלבוע, דודי מוסקוביץ, רמי גלבוע
מצב ההיצע נכון למחצית נובמבר 2020 ביד2, באדום - המחיר הממוצע לשנתון/רמי גלבוע, רמי גלבוע, דודי מוסקוביץ

תמונת מצב

כי לכן נברנו בנבכי יד2, כדי לראות מה אפשר להשיג עם 65,000 השקלים שלנו. הטבלה מפרטת את הכלים שהוצעו למכירה באחד מימי מחצית נובמבר; נזכיר כי אלו "מחירים מבוקשים" על ידי המוכרים, ואין ספק שאפשר להוריד מהם סכום כזה או אחר. סימנו באדום את המחיר הממוצע לשנתון מתוך המודעות הרלוונטיות, וצירפנו בסוגריים את טווח המחירים המבוקש על ידי המוכרים. יש פערי מחירים אדירים בין אקזמפלרים שונים מאותו שנתון, תוצאה של הבדלים בנסועה השנתית, מצב הרכב, מספר ידיים ו...תעוזת המוכר. שימו לב למספר המכוניות המוצעות באותו יום; מצאנו 24 מודעות לפורסטר, 21 מודעות לגרנד ויטרה (מתוכן שלוש במרכב קצר 3 דלתות), ארבעה דאסטרים 4X4 (שלושה בנזין ורק אחד דיזל), ורק שני ג'ימנים. נתון זה ממחיש את מרחב האופציות העומד בפניכם, את שיעור הסבלנות לו תזדקקו במציאת כל אחד מהדגמים, ואת נכונות / סרבנות המוכרים להוריד במחיר.

משומשים לשטח. רמי גלבוע, דודי מוסקוביץ, רמי גלבוע
סובארו פורסטר: נוח ומרווח על הכביש, לא מפחד משטח – גם בלי שיפורים/רמי גלבוע, רמי גלבוע, דודי מוסקוביץ

סובארו פורסטר, מודל 2015

אחת מאמות המידה בתחום ה'ג'יפונים לשטח' הוא פורסטר, הנמכר אצלנו מאז 1998. טווח המחירים לפורסטר עשוי להתחיל ב-10,000 שקלים עבור קשיש עצמוני, ועד 200,000 לרכב חדש מהניילונים. אבל ב-65,000 שקלים אפשר למצוא פורסטר יפה ונקי, בן 4-5 שנים. רוב הסיכויים שתצטרכו להתפשר בכמות הקילומטרים, או לעיתים בעלות מוסדית בעבר (למרות שיש מעט כאלו). רוב הסיכויים שהוא אמין ורענן יחסית, ולא פחות חשוב - בחלק מהמקרים, עדיין תחת אחריות היבואן.

פורסטר הוא רכב משפחתי מרווח ונוח, בעל אמינות ובטיחות גבוהות. הוא מגיע עם מנוע 2.0 ליטר צמא למדי, ועם תיבת הילוכים רציפה. מערכת המתלים היא מהמשובחות בסגמנט והעברת הכוח לקרקע טובה מאוד, יחסית לג'יפון. מרווח הגחון של 22 סנטימטרים הוא הטוב ביותר בסגמנט. תוכלו להתקדם לשנת 2016-2017 אם תרכשו סובארו XV באותו תקציב; ל-XV יש את אותו מנוע, גיר ומרווח גחון, אבל הוא קטן יותר ויש לו זווית גישה פחות טובה מאשר זו של פורסטר.

משומשים לשטח. רמי גלבוע, דודי מוסקוביץ, רמי גלבוע
טיול ג'יפונים עם חניית לילה יכול להיות חוויה משפחתית מעשירה ומגבשת/רמי גלבוע, רמי גלבוע, דודי מוסקוביץ

לשלושת הג'יפונים שלנו יש מהלך מתלה מצומצם, והם נעזרים בבקרת משיכה אלקטרונית כדי להשיג אחיזה גם בתנאי שטח קשים יחסית. טיילי שטח מושבעים עשויים להוסיף על מחיר הקנייה אלפי שקלים במיגון (כ-3,500 שקלים) והגבהה (עד 7,000), ולהפוך את הג'יפון לרכב וורסטילי מאוד (מישהו דיבר על צמיגי שטח?). שיפורים אלה אינם נחוצים לטיילים רגועים, אבל הם יעזרו למי שמתכוון להרחיק מעבר לשבילי קק"ל.

משומשים לשטח. רמי גלבוע, דודי מוסקוביץ, רמי גלבוע
מחפשים ידני? 23 יחידות כאלו משנת 2016 עדיין מסתובבות בכבישים/רמי גלבוע, רמי גלבוע, דודי מוסקוביץ

אם מצאתם פורסטר (או אחד אחר מרשימתנו) משופר לשטח, הרווחתם - עם זאת חשוב לבדוק שהשיפורים אינם מאולתרים, והרכב לא קרוע מנהיגות שטח תובעניות מדי. מבט חטוף מתחת לגחון יחשוף בפניכם את ההיסטוריה - מכות, שיופים, פגיעות בגחון ובמפלט אינם סימן טוב. ניתן להגביה ג'יפונים ב-5 סנטימטרים החוקיים אבל עדיף להסתפק בהגבהה מתונה יותר, כדי למנוע עומסים גבוהים על הציריות.

משומשים לשטח. רמי גלבוע, דודי מוסקוביץ, רמי גלבוע
הג'יפון המשפחתי האחרון שהיה מצוייד עם הילוך כוח/רמי גלבוע, רמי גלבוע, דודי מוסקוביץ

סוזוקי גרנד-ויטרה, 2013

הגרנד ויטרה דומה מאוד לפורסטר, למרות שהוא קטן ממנו. מרווח הגחון של הסוזוקי הוא 20 סנטימטרים לפני הגבהות, זה פחות טוב מאשר רכבי שטח אמיתיים. אבל בניגוד לרוב המוחלט של הג'יפונים לגרנד ויטרה יש הילוך כוח המאפשר לטפס באיטיות במעלה תלול או להיחלץ ממלכודת חול, בלי לטגן את תיבת ההילוכים. למרות שהילוך הכוח של הויטרה אינו קצר כמו ברכבי שטח ייעודיים, הוא יכול לעשות את ההבדל כאשר אנו נתקלים במכשול טכני.

משומשים לשטח. רמי גלבוע, דודי מוסקוביץ, רמי גלבוע
מנוע ה-2.4 של סוזוקי ממש לא חסכוני, אבל זה לא צריך להפריע למי שמשתמש ברכב בעיקר לטיולים ומנהלות קצרות/רמי גלבוע, רמי גלבוע, דודי מוסקוביץ

הויטרה פחות מרווח ונוח מהסובארו, מנוע ה-2.4 ליטר שלו צמא יותר לבנזין, ותיבת 4 הילוכים מכתיבה סל"ד גבוה בשיוט בין עירוני. כל אלה אינם מבטלים את האטרקטיביות שלו עבור מי שמחפש ג'יפון נוח ומשפחתי, עם הילוך כוח הנחוץ מאוד לטיילי שטח. גם הוא זקוק להגבהה ומיגון, בטווח מחירים דומה לזה של הסובארו. הגרנד ויטרות האחרונות נמכרו בישראל ב-2015. בתחילת שנות ה-2000 נמכרו אצלנו הגרסאות בעלות המרכב המעוגל יותר; אלו כבר כלים ישנים מאוד, אבל לחלקם היה מנוע דיזל חסכוני.

משומשים לשטח. רמי גלבוע, דודי מוסקוביץ, רמי גלבוע
דאצ'יה דאסטר הוא רכב פשוט בבסיסו אבל הוא חסכוני ביותר, ויודע לרדת לשטח/רמי גלבוע, רמי גלבוע, דודי מוסקוביץ

דאצ'יה דאסטר, 2016

הג'יפון הרומני הוא האנדרדוג של הקבוצה; אין לו את מוניטין האמינות והסחירות של היפניים, אבל הוא מציע חבילה אטרקטיבית מאוד. יש לו מרווח גחון של 21 ס"מ וזוויות מרכב מצוינות, מתלים ארוכי מהלך (באופן יחסי) ומנוע דיזל היפר-חסכוני. הדאסטר יגיע למצפה רמון בחצי הסכום אותו תשלם בנסיעה עם הסוזוקי, זה יתרון גדול. הדאסטר קטן וקליל יותר, והוא מרגיש מצוין במשעולי המדבר. המרחב הפנימי ורמת הפינוק והבטיחות, פחות טובים מאשר אצל היפנים.

משומשים לשטח. רמי גלבוע, דודי מוסקוביץ, רמי גלבוע
בקרת משיכה יעילה מאפשרת להתגבר על אובדן אחיזה זמני/רמי גלבוע, רמי גלבוע, דודי מוסקוביץ

מגרעתו הגדולה של הדאסטר היא שלדגמי 4X4 אין תיבת הילוכים אוטומטית. שישה הילוכים קדמיים מקנים לו 'ראשון' קצר יחסית אבל עדיין, לא כולם יידעו לתפעל את המצמד בתנאי עבירות קשה. צריך לדעת לנצל את המומנט של מנוע הדיזל ולבחור קו תנועה רציף, כדי למנוע דימום מנוע או טיגון מצמד (או שניהם). מעבר לזאת, ישראלים רבים לא אוהבים את הדוושה השלישית, גם בנסיעות כביש.

משומשים לשטח. רמי גלבוע, דודי מוסקוביץ, רמי גלבוע
הדאסטר גיבש סביבו מעריצים רבים, המטיילים בשטחים קשי עבירות. רונן ווייס הפך את הדאסטר שלו ל"מקס הלוחם בדרכים" בעזרת סדנת PRO JEEP/רמי גלבוע, רמי גלבוע, דודי מוסקוביץ

מחירו של דאסטר חדש הוא 120,000 שקלים בלבד ולכן, בתקציב הבית שלנו אפשר למצוא רכב חדש יחסית מ-2016. זה יתרון גדול, למרות שאיני בטוח שהדאסטר ייזדקן באותה חינניות של היפניים. מסתבר גם כי היצע רכבי הדיזל מצומצם וקשה למצוא דאסטר דיזל עם נסועה נמוכה, ומכאן שהמוכרים עשויים להתעקש על מחיר גבוה יחסית. יצוין שגם גרסת הבנזין טובה וחסכונית, אם כי לא כמו הדיזל.

משומשים לשטח. רמי גלבוע, דודי מוסקוביץ, רמי גלבוע
הג'ימני קצר מכדי להיות רכב משפחתי/רמי גלבוע, רמי גלבוע, דודי מוסקוביץ

אביר המדבר, סוזוקי ג'ימני 2015

התחלנו את הכתבה עם שלושה ג'יפונים משפחתיים, אבל איני יכול להתעלם מהחמוד והקשוח בכולם, סוזוקי ג'ימני. בתקציבנו אפשר למצוא ג'ימני 2015 או 2016, הוא יכול להיות ידני או אוטומטי. למרות מידותיו המיניאטוריות, ג'ימני הוא רכב שטח אמיתי עם שלדת סולם, סרנים חיים וכמובן, הילוך כוח. יש לו זוויות מרכב מצוינות, ומכלוליו החסונים מותאמים לעבודת שטח - מה שאי אפשר לומר על הג'יפונים שהם בעצם, מכוניות כביש מוגבהות קמעא.

משומשים לשטח. רמי גלבוע, דודי מוסקוביץ, רמי גלבוע
היזהרו מהגבהות מוגזמות המגבירות את סיכוני ההתהפכות, ופוגעות באמינות הג'ימני/רמי גלבוע, רמי גלבוע, דודי מוסקוביץ

בהשוואה לג'יפונים הג'ימני צפוף, קופצני, מנועו חלש, ורמת הבטיחות פחות טובה. קשה לטייל עם משפחה בג'ימני, אבל זוג סטודנטים יוכל למצוא בו את אושרו. מקפלים את המושב האחורי, מעמיסים שני מזרונים על הגג, ואפשר לצאת להרפתקאות חוצות מדבר. היזהרו מג'ימנים שעברו שיפורים מוגזמים - הגבהות של 4-3 אינץ', צמיגי שטח קרביים... זה נראה טוב ועוזר להתגבר על מכשולים, אבל הישמרו משיפועי הצד!

משומשים לשטח. רמי גלבוע, דודי מוסקוביץ, רמי גלבוע
מהשפע הגדול של תחילת שנות ה-2000/רמי גלבוע, רמי גלבוע, דודי מוסקוביץ

ואולי בכל זאת, נצליח לקנות רכב שטח אמיתי?

האמת היא שב-65,000 אן 70,000 שקלים אפשר למצוא גם רכב שטח עירוני; בסכום זה תוכלו למצוא לנד קרוזר משנת 2003-2005, במרכב קצר הוא יהיה קצת יותר רענן. תוכלו להרוויח שנתיים או שלוש אם תבחרו במיצובישי פאג'רו משומש, אולי תמצאו ניסאן פאת'פיינדר 2006? זה פיתוי גורלי וכמי שמחזיק דיסקברי 98' העולה (ביום טוב) 30,000 שקלים, אני יכול להעיד שהרעיון בכלל לא מטופש.

משומשים לשטח. רמי גלבוע, דודי מוסקוביץ, רמי גלבוע
שיירת ג'יפים עירוניים בסגנון הקשוח, מטפסת אל רמת סירין/רמי גלבוע, רמי גלבוע, דודי מוסקוביץ

אבל מצד שני - תחזוקתם השוטפת של מה שנקראו פעם "ג'יפים עירוניים" יקרה פי כמה מזו של הנציגים המשפחתיים שהבאנו בפניכם. לאחר 12-15 שנים הם כבר חבוטים ושחוקים, הם החליפו לא מעט ידיים, ומצבם המכאני עלול להיות מדורדר מאוד. העלויות השוטפות גבוהות מלכתחילה והבלאי וההתעללות משך תריסר שנים, עלולים ליצור פצצת זמן פיננסית. מי שמחליט לרכוש רכב שטח קשיש צריך לדעת כי ההיסטוריה ומצבו התחזוקתי של הרכב הספציפי, חשובים פי כמה מאיכויות ותדמית המותג המקורי. הבחירה בג'יפ עירוני ישן מתאימה למי שמתכנן נסועה נמוכה יחסית, והוא אינו חושש מהפתעות טכניות ותקלות מזדמנות.

משומשים לשטח. רמי גלבוע, דודי מוסקוביץ, רמי גלבוע
גם ג'יפונים יכולים להשתדרג עם אוהלי הגג המפנקים של Extrip. לינת הלילה תהיה מושלמת, ומקום פנוי בתא המטען/רמי גלבוע, רמי גלבוע, דודי מוסקוביץ

סיכום

כג'יפאי וותיק ומחויב, יש לי הרבה טענות כנגד הג'יפונים והקרוסאוברים המודרניים - הם יקרים במידה מעצבנת, יש בהם העדפה ברורה של עיצוב על פני שימושיות, הם ממנפים דימויים נטולי גיבוי, ועוד. אבל האמת היא ג'יפון בעל אוריינטציית שטח יכול לתת פתרון נהדר לטיולים משפחתיים בחיק הטבע, בשילוב עם נוחות שימוש יום יומית, והוצאות תפעול סבירות לחלוטין. שלושת הג'יפונים נותנים מזיגה מצוינת של יכולות כביש ושטח, רמת בטיחות סבירה, ואמינות גבוהה במחיר נגיש. מה עוד נבקש?

תודה לדודי מוסקוביץ, צלם מוצרים ואוכל מקצועי על העזרה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully