וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בכמה יתייקרו החשמליות ומי אשם

עודכן לאחרונה: 26.12.2022 / 19:47

הדיון בהכפלת מס הקנייה על רכב חשמלי בוטל, ועימו הסיכוי האחרון לעצור את העלאות המחירים בינואר. בזמן שבעולם מסבסדים חשמליות, בישראל יתייקרו ג'ילי, BYD, יונדאי ופיג'ו בכ-10-15 אלף שקל רק כדי שהמדינה תרוויח יותר

ח"כ משה גפני נואם בכנסת נגד התייקרות הרכבים החשמליים/ערוץ הכנסת

אחרי שמשלחת ישראל לוועידת האקלים בשארם א-שייח בחודש שעבר הציגה יעדים מרשימים במעבר לאנרגיה ירוקה בארץ, אנחנו נוחתים בחזרה למציאות. מבחינת ממשלת ישראל, ובנושא הזה אין הבדל בין ימין לשמאל, בין הליכוד ליש עתיד, הבטיחות זה נחמד, עד שהן מתחילות לעלות כסף.
אחרי הצהרים הוחלט לבטל את הדיון שתוכנן למחר בוועדת הכספים, והיה ההזדמנות האחרונה לעצור את העלאת המיסים על רכב חשמלי ב-1 בינואר.

יו"ר הוועדה ח"כ משה גפני (יהדות התורה), הסביר אחר הצהרים בנאום במליאה כי " זה חסר היגיון לייקר כעת רכבים חשמליים ולזהם עוד יותר את כדור הארץ. אחר כך עוד באים ואומרים שמעודדים בארץ רכישת מכוניות כאלה, אבל רשות המיסים מתנגדת ורוצה שהמחירים יעלו בכל מיני תירוצי סרק. נאלצתי לבטל את הדיון מחר כדי לדון בהעברות תקציב דחופות, אבל אנחנו נמשיך לעקוב אחרי הנושא הזה בוועדה. אני מקווה שבניגוד לשר האוצר ליברמן שמעלה את המחירים, שר האוצר הבא יתמוך בהוזלת הרכבים החשמליים שכל בר דעת מבין שזה מה שצריך לקרות".

בזמן שבעולם מסבסדים רכב חשמלי כדי לעודד את הנהגים לנטוש את רכבי הבנזין, בישראל יוכפל בשבוע הבא מס הקנייה על רכב כזה מ-10% ל-20%, וההנחה המרבית שחשמליות יוכלו לקבל במס תפחת מ-75 ל-60 אלף שקל.

ג'ילי גיאומטרי C. רונן טופלברג,
השנה נמכרו בארץ כ-26 אלף חשמליות, בהובלת ג'ילי גיאומטרי C. כמה יימכרו ב-23' אחרי ההתייקרות?/רונן טופלברג

בשיחות המוקדמות לקראת הדיון הבהירו ברשות המיסים ובמשרד האוצר שאין על מה לדבר: העלאת המיסים היא עניין סגור, והמדינה לא תוותר על תוספת הכנסה של 600-700 מיליון שקל שאמור המהלך להכניס לקופתה ב-2023.

הממשל בארה"ב למשל יעניק בשנה הקרובה הטבת מס של עד 7,500 דולר על רכישת רכב חשמלי חדש ועד 4,000 דולר על רכישת רכב חשמלי משומש.

גרמניה תעניק 4,000 יורו לכל מי שירכוש מכונית חשמלית בשנה הקרובה, סכום שיפחת ל-3,000 יורו ב-2024-5. ולא מדובר בהטבת מס, אלא בסכום ישיר שיוזרם לחשבון הבנק של הרוכשים.

אבל מה העולם מבין. בישראל יתייקרו בשבוע הבא חשמליות עממיות שעולות כיום 140-165 אלף שקל, כמו BYD אטו 3, ג'ילי גיאומטרי C, יונדאי קונה, פיג'ו e2008 ופיאט 500e בכ-10-15 אלף שקל. לא בגלל משבר השבבים, לא בגלל התייקרות חומרי הגלם בגלל המלחמה באירופה, רק כדי שהמדינה תרוויח יותר על חשבוננו.

מילא אם היו מעלים את המיסים רק לחשמליות שעולות יותר מ-200 אלף שקל. גם הגרמנים לא מסבסדים חשמליות שעולות יותר מ-40 אלף יורו, והממשל האמריקאי מסבסד רכישת חשמלית משומשת רק אם היא עלתה פחות מ-40 אלף דולר. בישראל פוגעים בכולן, גם בחשמליות זולות שמתחרות ברכבי הבנזין וההיברידיות הנמכרות ביותר. דינה של ליפ מוטור T03 שעולה 100 אלף שקל כדין טסלה מודל S פלייד שעולה 800 אלף שקל.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

לראשונה טיפלו בסיבה בגללה חליתי בפיברומיאלגיה ולא בסימפטום

בשיתוף מרכז איריס גייר לטיפול דרך אבחון בגלגל העין
ליפ מוטור T03 טעינה באפקון צוקים. אודי עציון, מערכת וואלה!
החשמלית הזולה בארץ, ליפ מוטור TO3. בעוד שבוע היא תהיה זולה פחות/מערכת וואלה!, אודי עציון

מתווה העלאת המיסוי על רכב חשמלי אושר בכנסת כבר לפני שלוש שנים. מירי סביון, המשנה למנהל רשות המיסים, אמר אז בדיון בוועדת הכספים כי "קרו כל מיני דברים בשוק הרכב, הפער במחירים מאוד הצטמצם בין הרכבים האלה לרכבי בנזין, לכן לא היה צורך בהטבות מס כל-כך גדולות, וגם בהנחות שניתנות כעת, הרכבים האלה יכולים להיות זולים יותר. לא ביטלנו את ההטבות, יש מבנה הדרגתי שמתאים לסיטואציה".

באותה עת גם בעולם העריכו כי עד 2025 תשתווה עלות הייצור של רכב חשמלי ושל רכבי בנזין. אולם בשנתיים האחרונות התהפכה המגמה: רכב חשמלי זקוק ליותר שבבים שמחירם זינק, לליתיום, לנחושת ולמתכות אחרות שמחירן התייקר מאוד מאז הפלישה הרוסית לאוקראינה. כיום איש כבר לא מעריך שנקודת השיווין תגיע ב-2025, אלא קרוב יותר לסוף העשור. הסיטואציה השתנתה. האם העלאת המס נעצרה? לא.

אבל בישראל האוצר ורשות המיסים בשלהם. מבחינתם גידול של 130% במכירת רכבים חשמליים השנה בארץ, גם אחרי סדרת התייקרויות במהלך השנה, הוא קללה ולא ברכה: רכב חשמלי לא צורך בנזין ש-60% ממחירו הוא מס, ונזקק להרבה פחות חלפים שגם עליהם המדינה מרוויחה. אז מה אם רכב חשמלי לא פולט זיהום מהאגזוז ליד הילדים שלנו, ואם אפילו במדינה כמו שלנו ש-25% מהחשמל שלה עדיין מיוצר מפחם, הזיהום מייצור החשמל שלו הופך רמת הפליטות שלו לנמוכה ביותר מ-20% אפילו מרכבים היברידיים כבר כעת. בשנים הבאות, כשייצור החשמל מפחם ייפסק לפי התוכניות עד 2025, וכשיגדל שיעור החשמל המופק מאנרגיות מתחדשות מ-10% כיום ל-30% ב-2030 כפי שהתחייבו במשרד האנרגיה, הפער הזה יגדל והחשמליות שנרכשות כעת ויהיו על הכבישים עוד יותר מעשור, רק יהפכו יותר ויותר ירוקות.

השורה התחתונה: בעיצומו של גל העלאות מחירים במשק, המדינה מכניסה את ידה עמוק יותר לכיסי הנהגים. לא העשירים, לא המפונקים. השכירים שרוכשים רכב כדי להגיע לעבודה, לקחת את הילדים לגן, לטיולים ולביקורים משפחתיים. התחבורה הציבורית לא מהווה תחליף מלא לרכב הפרטי, בטח למשפחות, ועוד יותר בסופי שבוע. אז אנחנו נקנה מכוניות, נזהם ונשלם. עד מתי?

  • עוד באותו נושא:
  • רכב חשמלי

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully