וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עד 20 אלף שקל: 10 משומשות לסטודנטים שלא לומדים ברייכמן

עודכן לאחרונה: 22.9.2023 / 10:06

מהדורת 2023 למדריך שלנו למכוניות יד שנייה זולות במיוחד, עם דגש על קטנות וחסכוניות. לסטודנטים ולכל מי שמחפש מכונית זולה כדי לא להיתקע בבית בסופי שבוע כשהמדינה מסרבת להפעיל תחבורה ציבורית

מצב התחבורה בארץ יכול לספק הרבה מוטיבציה בבחירת חוג הלימוד באוניברסיטה: זועק שישראל צריכה יותר מתכנני תחבורה טובים, יותר כלכלנים שמבינים תחבורה ציבורית, ובעיקר אזרחים שמרווחים מספיק כדי לממן רכישת ואחזקת רכב במדינה מוכת מיסים.

ברוכים הבאים לחיים האמיתיים: בישראל קשה להסתדר ללא רכב פרטי, או הרכב של אמא ואבא. גם מי שמצליח להגיע לעבודה או ללימודים בהליכה, רכיבה או בתחבורה ציבורית, מגלה שיש לא מעט מקרים שרכב פרטי עדיף. לא רק בסופי שבוע, אלא גם למי שלא גר באזור עירוני עם תחבורה אלטרנטיבית טובה.

אבל מה יעשה מי שהתקציב שלו לרכישת רכב מוגבל? התמקדנו הפעם במכוניות משומשות זולות שיענו על הצרכים של סטודנטים, אבל יתאימו לכל מי שמחפש מכונית קטנה יד שנייה. צמצמנו את הרשימה למכוניות שיהיו אמינות יותר מאחרות, פשוטות וזולות יותר לאחזקה, ובעיקר בעלות תמורה טובה יותר לכסף לעומת אייקוני משומשות, כמו קיה פיקנטו. אלה לא המכוניות המהירות, הנאות והמפנקות ביותר, וגם לא החסכוניות ביותר, אבל הן הקניות הכי בטוחות ברמת המחיר שבחרנו, עד כ-20 אלף שקל.

ברמת מחיר כזו אפשר למצוא מכוניות בנות פחות מעשר שנים שיספקו את צרכי התחבורה של זוג או סטודנט (שתיים מהן אפילו יתאימו למשפחה קטנה), בטיחות טובה לתקופתן, וזמינות בשוק היד השנייה. בחרנו את האלטרנטיבות שיהיו כמה שיותר זולות אך גם כמה שיותר צעירות, וקיבצנו את המידע שאתם צריכים לדעת כדי להתחיל בחיפוש, כולל השנים הרלוונטיות לרמת המחיר שהגדרנו, רמת הבטיחות, היתרונות והחסרונות.

כמו תמיד, כללי האצבע של שוק המשומשות תקיפות גם כאן: חפשו בסבלנות מכוניות פחות שחוקות, הצליבו את נתוני הקילומטראז', בדקו את היסטוריית התאונות במאגר מרכז הסליקה של חברות הביטוח, התרשמו מהמוכר ואמינותו לא פחות מזו של המכונית. וזכרו: אין ודאות של 100% לגבי איכות המכונית שתרכשו, אבל אפשר בהחלט להפחית סיכונים. ועוד כלל אצבע: היכן שיש אופציה ידנית היא תהיה זולה משמעותית מהאוטומטית, חסכונית יותר, אמינה יותר וזולה יותר, כך שתוכלו באותו מחיר לרכוש את אותה מכונית חדשה בשנה עד שלוש.

מבחן שברולט ספארק. אפריל 2016. קובי ליאני
שברולט ספארק. מכונית מודרנית שהגרסאות הידניות שלה כבר נסחרות בפחות מ-20 אלף שקל/קובי ליאני

שברולט ספארק-2: חדשה במועדון

השנה נמסרו אחרונות השברולט ספארק, עם הפסקת הייצור והיציאה של שברולט משוק המיני, מה שלא סייע למחירי השוק שלה. הספארק זולה משמעותית מדגמי קיה פיקנטו ויונדאי i10 מקבילים, בעיקר בגרסאות הידניות (1,000 סמ"ק, 74 כ"ס) שירדו השנה לראשונה אל מתחת ל-20 אלף שקל במחירי השוק. האוטומטיות (1,400 סמ"ק, 98 כ"ס) כבר חורגות מהתקציב שלנו, עם פער של כ-15-20 אלף שקל לעומת ידנית מאותו שנתון, אם כי גם הן זולות יחסית למתחרות. משום שמדובר במכונית חדשה יחסית, היא בטוחה ומאובזרת יותר ממכוניות אחרות במחיר שלה.
שנים: 2016-17
בטיחות: 4 כוכבים עם 6 כריות אוויר.
למה כן: ביצועים טובים (יחסית...) עם מנוע ה-1,000, בעיקר בעיר, מרווח טוב יחסית והתנהגות כביש בוגרת. אבזור טוב ב-LT+ הידנית, עם מסך מולטימדיה נדיר במחירים האלה (כולל צימוד אנדרואיד אוטו ואפל קארפליי), חישוקים קלים, מצלמת רוורס ומחשב דרך.
למה לא: תא מטען זעיר, בידוד רעשים ואבזור בגרסת ה-LS הידנית (כמעט כלום: אפילו ההגה לא מתכוונן, ולמושב הנהג אין כוונון גובה).

מבחן דרכים:
שברולט ספארק ידנית ואוטומטית בנהיגה ראשונה

מבחן השוואתי סוזוקי אלטו ידנית מול סיטרואן C1 ידנית. ניר בן טובים
אלטו. אחת המיני היחידות עם תיבה אוטומטית אמיתית/ניר בן טובים

סוזוקי אלטו: גם ההוצאות מיני

המכונית שהמציאה מחדש את שוק הקטנות בארץ שורדת יפה גם היום ומוצעת במספרים גדולים יחסית. חונה בכל מקום, חסכונית מאוד הודות למנוע 1,000 סמ"ק עם 68 כ"ס, גיר ידני 5 הילוכים או אוטומטי אמיתית 4 הילוכים. פשוטה בתכנון, אבל יעילה בביצוע, שופרה במהלך 2011 כאשר שודרגה מ-4 ל-6 כריות אוויר.
שנים: 2009-2013
בטיחות: 3 כוכבים עם 4 כריות אוויר, 4 כוכבים עם 6
למה כן: חסכונית, זולה מאוד לאחזקה, מזגן חזק, קלה לנהיגה ולחנייה.
למה לא: רק 4 מקומות ישיבה, האוטומטית איטית, כולם רועשות, צפופות מאחור ובתא המטען, ותא הנוסעים שלהן דל.

מבחן דרכים:
סוזוקי אלטו במבחן השוואתי מול המתחרות

פיאט פנדה 2012. אתר יצרן
פנדה. מיני גדולה, ישיבה גבוהה, וכן - תצטרכו להפעיל גם את רגל שמאל. יש קלאץ'/אתר יצרן

פיאט פנדה: קטנה מצוינת שפספסנו

באיטליה היא עדיין המכונית הכי נמכרת, יותר מעשור לאחר הצגתה. לישראל הייבוא הופסק כבר לפני חמש שנים, לאחר שהפנדה דור שני סבלה ממחיר גבוה יחסית ומהיעדר אופציה אוטומטית. אבל הפנדה היא מיני מצוינת: היא אחת המרווחות ביותר, עם תנוחת ישיבה גבוהה וכמעט ג'יפונים, פשוט ואמינה כל עוד מטפלים בה כמו שצריך. מנוע ה-1,200 סמ"ק (69 כ"ס) עתיק, אבל מצויד ב-4 צילינדרים שמעניקים תחושה של רכב בוגר, לעומת מנועי 3 צילינדרים בחלק מהמתחרות. ומחירי השוק לגמרי במרתף, כחלק מחוסר הביקוש הכללי לדגמי פיאט.
שנים: 2012-2018
בטיחות: 4 כוכבים במבחן מ-2012
למה כן: מרווחת יחסית, ישיבה גבוהה, יכולה להכיל מבוגר במושב האחורי, תא מטען גדול יחסית, נוחה. רמת בטיחות משופרת בגרסת מילאנו הנדירה, עם 6 כריות אוויר ובלימת חירום אוטונומית עד 30 קמ"ש.
למה לא: לחלק מהגרסאות רק 4 ולא 5 מקומות ישיבה, הביצועים לא זריזים במיוחד ויש מיני חסכוניות יותר.

מבחן סקודה סיטיגו 1.0. אתר יצרן
סקודה סיטיגו. בלימת חירום אוטונומית כסטנדרט כבר ב-2012/אתר יצרן

סקודה סיטיגו/סיאט מי/פולקסווגן אפ!: חיפושית מודרנית

שלישיית רכבי המיני של קבוצת פולקסווגן הן מכוניות פשוטות טכנולוגיות וחכמות תכנונית, שאמנם כבר לא מיובאות לארץ, אבל עדיין מיוצרות כיום בגרסה חשמלית. גרסאות 3 ו-5 דלתות, מנוע 1,000 סמ"ק, עם 60 או 75 כ"ס, תיבה ידנית או רובוטית 5 הילוכים. איכות בנייה טובה מאוד, גיר רובוטי אמין יחסית וזול לאחזקה (כ-6,000 שקל להחלפת מצמד במוסכי היבואן, 3,500 במוסכים פרטיים מתמחים). גרסאות פולקסווגן וסיאט מעט יותר מאובזרות.
שנים: 2012-2016
בטיחות: 5 מ-5 כוכבים במבחן הריסוק האירופי.
למה כן: מרווחות יחסית לגודל, נוחות יחסית למכוניות קטנות, בטוחות מאוד לזמנן, כולל בלימת חירום אוטונומית נדירה אז (עד 30 קמ"ש). חסכוניות מאוד (17-19 ק"מ לליטר), כושר תמרון מצוין וביצועים טובים אפילו עם המנוע החלש.
למה לא: אבזור דל, כולל חלונות מושב אחורי שנפתחים רק לחרך צר וללא מחשב דרך. גיר רובוטי מהסוג המטלטל.

מבחן דרכים:
נהיגה ראשונה: מיני קטנה וזולה

מבחן מצובישי ספייס סטאר. קובי ליאני
ספייס סטאר. הכי חסכונית מבין הקטנות האוטומטיות/קובי ליאני

מיצובישי ספייס סטאר/אטראז': מה שטוב לצה"ל

לא צמד התאומים הזה יכניס את מיצובישי להיכל התהילה המוטורי, לכל היותר לבית הדין המוטורי בהאג בגלל העיצוב של האטראז'. אבל מכונית המיני (שנחשבה עוד לסופר מיני כאשר הושקה) וגרסת הסדאן המוגדלת המבוססת עליה הן סוסוני עבודה יעילים ולא מפונקים. מנוע 1,200 סמ"ק בנזין (71-80 כ"ס) ביחד עם תיבה אוטומטית רציפה או ידנית, מספק צריכת דלק מצוינת. אמינות? בצה"ל עוד יש אטראז'ים שעברו יותר מ-200 אלף ק"מ בתנאי סדנת שבי, ושרדו בלי להוציא הגה
שנים: 2013-2014
בטיחות: 4 כוכבים לספייס סטאר במבחן הריסוק האירופי.
למה כן: צריכת דלק של 15-16 ק"מ בחיים האמיתיים, תא מטען של 450 ליטר באטראז', שיכולה להסיע שני מבוגרים בנוחות מפתיעה. הספייס סטאר קלה מאוד לחנייה, שתיהן מאובזרות היטב.
למה לא: רועשות כמו תרגיל של התותחנים, בידוד רעשים של מרכבה סימן 4, מתנדנדת בסיבובים, מושב אחורי צר לשלושה.

מבחן דרכים:
מיצובישי ספייס סטאר חזקה בתמורה למחיר

סוזוקי ספלאש 1.2 ל' ידנית במבחן. ניר בן טובים
ספלאש. מרווחת מאוד וקלה לכניסה ויציאה בזכות הגובה הנדיר/ניר בן טובים

סוזוקי ספלאש: לקנות מיני, לשבת בג'יפון

ילדת הסנדביץ' שבין האלטו והסוויפט, יצאה לאבא ואמא סוזוקי גבוהה כמו ג'יפון, מה שהעניק לה תנוחת ישיבה בהתאם, הפך אותה למרווחת יותר ממכוניות מיני אחרות, קלה לכניסה וליציאה ולבעלת שדה ראייה מצוין. מנוע ב-1,200 סמ"ק הפיק במקור 86 כ"ס, אך שודרג ל-94 כ"ס במתיחת הפנים ב-2012. יש בחירה בין תיבה אוטומטית 4 הילוכים, לידנית 5 הילוכים, שמספקת כרגיל בונוס בצריכת הדלק ובביצועים. עוד יפנית מוצלחת שלא הצליחה להפוך ללהיט כשהייתה חדשה, וסובלת מאז ממחירי שוק נמוכים.
שנים: 2011-2013
בטיחות: 4 כוכבים במבחן הריסוק האירופי.
למה כן: תנוחת ישיבה גבוהה, כושר תמרון בעיר, מרווחת, מאובזרת, ואמינה.
למה לא: תא מטען קטן אפילו במושגי מיני, אין תא ככפפות, רק 4 מקומות ישיבה.

מבחני דרכים:
ספלאש אוטומטית במבחן ראשון אחרי שהגיעה לארץ
ספלאש ידנית במבחן אחרי מתיחת הפנים

דאצ'יה סנדרו. אתר יצרן
דאצ'יה סנדרו. פשוטה ואמינה, מבוא לצרכנות מוטורית/אתר יצרן

דאצ'יה סנדרו: תרגיל בכלכלה

עוד מכונית חדשה יחסית שהשנה כבר הגיעה למחירי שוק של 20 אלף שקל. הסנדרו שווה סמינר בנושא עלויות ייצור. היא מבוססת על רכיבים ותיקים של רנו (כולל מנוע 1,200 סמ"ק, 75 כ"ס ותיבה ידנית) ותכנון שנועד למזג אותם יחד בצורה הזולה ביותר. היא מוגדרת כסופר מיני, אבל מתבלטת רק מול מכוניות מיני מבחינת מרווח. תא הנוסעים פשוט מאוד, אבל האחזקה זולה והאמינות טובה.
שנים: 2016
בטיחות: 4 כוכבים עם 4 כריות אוויר
למה כן: נוחה, תא מטען גדול יחסית, עלויות אחזקה נמוכות, כולל צריכת דלק טובה
למה לא: תא נוסעים פשוט וזול, הנדסת אנוש משונה כדי להוזיל עלויות, לא ממש זריזה, מטלטלת בסיבובים. כלי להגיע בזול מנקודה א' וב' בלי שום פינוק והנאה מהדרך.

דאצ'יה סנדרו במבחן דרכים

דייהטסו סיריון. דייהטסו,
דייהטסו סיריון. כבר די ותיקה אבל עדיין חמודה, אוטומטית וחסכונית יחסית/דייהטסו

דייהטסו סיריון: למי שחייב יפנית

אנחנו לא מתווכחים עם אמונה אישית: יש כאלה שבכל מקרה יעדיפו מכונית יפנית. רק שבגלל שהם ממש לא מעטים, מחירי השוק של אלה דיי גבוהים, מה שמחייב רכישת אחת ישנה יחסית. דייהטסו סיריון נשארה פופולרית למרות הפסקה הייבוא (הייצור המשיך, היצרן עדיין איתנו גם היום, רק לא פה), החלפים זמינים וההישענות על יחידות הכוח ותיבת ההילוכים של חברת האם טויוטה (1,300 סמ"ק, 87 כ"ס) הוכיחו את עצמם. אפילו מכוניות עם יותר מ-200 אלף ק"מ, מצליחות למצוא בעלים חדשים; חפשו את אלה עם פחות מ-150 אלף, עוד יש כאלו.
שנים: 2010-2011
בטיחות: 4 כוכבים עם 4 כריות אוויר
למה כן: עיצוב חמוד, בעיקר בסביבת הנהג, חסכונית בהרבה מיונדאי גטס מאותן שנים ומרווחת יחסית. גיר אוטומטי אמיתי.
למה לא: כבר די ישנה, תא המטען קטן. התנהגות הכביש לא התבלטה גם כשהייתה חדשה וגם נוחות הנסיעה לא.

ניסאן טידה. אתר יצרן
ניסאן טידה. המהנדסים עשו עבודה טובה יותר מהמעצבים/אתר יצרן

ניסאן טידה: המשפחתית ששכחתם ממנה

הרבה לפני השקת הג'וק והקשקאי, ניסאן הייתה היצרנית היפנית עם המכוניות המוזרות שהישראלים לא אהבו. הטידה הייתה הראשונה שנמכרה במספרים יפים, בגרסאות 4 ו-5 דלתות, מנוע 1,600 סמ"ק עם 110 כ"ס, ותיבה אוטומטית. היא הייתה מאובזרת יפה בדגמי הויזיה לפרטיים ופחות בביזנס לליסינג, אבל חוסר הפופולריות של המותג פגע בביקושים עבורה בשוק היד השנייה, והעניק לה מחירי מציאה במושגי יפניות. שימוש לב שבשנתיים הראשונות לא לכל המכוניות יש בקרת יציבות ו-6 כריות אוויר.
שנים: 2008-2018
בטיחות: 4 כוכבים במבחן הריסוק האירופי (רק עם 6 כריות אוויר ובקרת יציבות)
למה כן: מושב אחורי מרווח יחסית לשני מבוגרים ובהאצ'בק נע על מסילה, כך שאפשר לשחק בין גודל תא המטען למרווח הברכיים במושב האחורי. תנוחת ישיבה גבוהה, נוחות נסיעה טובה, איכות חומרים טובה, זולה יחסית למשפחתיות יפניות
למה לא: מושב אחורי צר, הסדאן מכוערת טילים

מבחן דרכים:
נהיגה ראשונה בניסאן טידה החדשה

מבחן יונדאי i25 אקסנט. קובי ליאני
i25. האקסנט עשתה קפיצת דרך באיכות ובבטיחות, ה-i25 בעיצוב/קובי ליאני

יונדאי אקסנט/i25: סוס עבודה משפחתי

המשפחתית הקטנה של יונדאי הייתה תמיד מלכת הליסינג. הדור השני הציג שיפור גדול בכל התחומים, ובעיקר בבטיחות שהייתה גרועה בדור הראשון. והדור השלישי, שזכה גם לשם i25 במסגרת שיטת סימון הדגמים לשוק האמריקאי, הציגה שיפור נוסף, במרווח ובעיצוב. מנועי 1,400 סמ"ק עם תיבה רציפה (97-100 כ"ס), ו-1,600 סמ"ק עם תיבה אוטומטית (112-124 כ"ס). שניהם רשמו לעתים מאות אלפי קילומטרים כרכב צמוד של קציני משטרה, ושרדו
שנים: 2009-2011
בטיחות: 4 כוכבים במבחן הריסוק האירופי לדור השני, ציון טוב במבחן ה-IIHS האמריקאי
למה כן: האקסנט פשוטה בטוחה לזמנה. ה-i25 מרווחת, מעניינת וחסכונית יותר.
למה לא: הפשטות של המנועים מתבטאת לא רק באמינות, אלא גם בצריכת דלק גבוהה, בעיקר בדור השני.

מבחן דרכים:
יונדאי i25 הסטנדרט עלה כיתה

יש לכם עוד המלצות? מוזמנים להוסיף בתגובות

סייעו בהכנת הכתבה: איציק אסולין ממוסך אוטוויק בירושלים ורון אוחנה ממוסך רון בתל אביב

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully