וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הסתובבנו במיני על עקבים וממש אהבנו את זה

עודכן לאחרונה: 31.3.2022 / 22:48

הדור החדש למכונית המיני של טויוטה לוקח את הבסיס של היאריס והופך אותו לקרוסאובר עירוני קטן. העיצוב מחוצף, מנהגי הכביש טובים, רמת הבטיחות טובה, אבל יש סימני שאלה

טויטה אייגו X. קינן כהן
מכניסה פוזה לסגמט פונקציונלי/קינן כהן

בעולם צפוף מותגים, דגמים, מעורבב סגמנטים שבו רוב מה שנוסע מסביבנו על הכבישים נראה כמו רצף שיבוטים גנריים המתכנסים תחת ההגדרות המוכרות, המוצא הקל ביותר של יצרנית מהתלם היא לקחת מכונית רגילה ולתת לה טוויסט שהופך אותה למשהו אחר בשוק, בין אם טכנית או אפילו רק תדמיתית. ובשנים האחרונות אם אמרתם "נחשק" בתחום הרכב אתם כנראה מדברים על כל מה שמכונה "רכבי פנאי" או "קרוסאוברים". ובדיוק את זה עושה טויוטה עם האייגו X החדשה.

המפגש הראשון איתה, כדרכן של השקות, הוא לא מבחן דרכים, את זה נעשה בישראל בתנאים ובגרסה הרלוונטית אלינו. כאן מדובר יותר בהתרשמות ראשונית וחשוב יותר, הזדמנות לדבר עם מי שמאחוריה כדי להבין אותה.

טויטה אייגו X. אתר יצרן
תוכננה, עוצבה ומיוצרת באירופה עבור האירופים/אתר יצרן

גלגוליה של האייגו מתחילים לפני שני דורות, בשניהם הייתה מכוניות המיני הזו פרויקט פיתוח וייצור משותף של טויוטה וקונצרן PSA, כאשר הצרפתיות קיבלו מהסידור הזה את ה-107/108 בפיג'ו ואת ה-C1 בסיטרואן. מכאנית המכוניות היו זהות לחלוטין, וגם מבחינת רכיבים אחרים למעט מספר חלקי גוף שונים. אבל בדור הנוכחי, דרכי החברות נפרדו וטויוטה החליטה להשתלט על הפרויקט ולייצר את האייגו לעצמה. הסיבה לפי סטן פייטרס, ראש מחלקת המחקר והפיתוח של טויוטה-אירופה הייתה הכיוונים השונים בהן ראו החברות את הדרך לעמוד ביעדי הזיהום שלהן, בעוד פיג'ו-סיטרואן תחת סטלאנטיס הלכו על הנתיב החשמלי, בטויוטה עדיין מאמינים במנועי בנזין קטנים, אולטרה יעילים שמניעים מכוניות קלות מאוד.

עוד בוואלה!

המכוניות ששינו את העולם - חלק 5

לכתבה המלאה
טויטה אייגו X. קינן כהן
סרחי העודף הקצרצרים מעניקים לה מראה קטן מאשר היא באמת/קינן כהן

זה לא אומר שהם לא רואים בחשמל פתרון תחבורתי, אומר לי סטן במהלך ההשקה, אם הדבר לא היה משבש לחלוטין את תמחור המכונית, גם הם היו שמחים לראות גרסה כל-חשמלית של המכונית הזו מוצעת לצד מכונית הבנזין כאופציה. אולם נכון לעכשיו, הם לא רואים היתכנות של מכונית חשמלית עירונית טובה ובעלת טווח שימושי במחיר נגיש עם הנעה חשמלית. פיאט 500 החדשה מעידה שזה אולי אפשרי טכנית, אבל במחיר לא זול. דאצ'יה ספרינג מציעה גם היא פתרון עירוני חשמלי לא יקר מאוד, אבל במחיר של שימוש בפלטפורמה מיושנת ורמת בטיחות נמוכה. טויוטה לא ראתה את עצמה שוברת את הראש על בעיה שממש לא דחוף לה לפתור.

טויטה אייגו X. אתר יצרן
קוסמטיקה וגובה למראה ה"קרוסאובר"/אתר יצרן

אגב בטיחות, במקרה של אייגו X, היא מצטיידת בסוללת מערכות הבטיחות המוכרת בשם TSS ראשי התיבות של Toyota Safety Sense. שילוב של מצלמה, רדאר וחיישנים כדי לספק בלימה אוטומטית, התרעת אי שמירת מרחק, זיהוי הולכי רגל ביום ובלילה ורוכבי אופניים ביום, בקרת שיוט אדפטיבית, תיקון סטייה מנתיב, מערכת למניעת שכחת ילדים ועוד. האייגו X טרם נבחנה במבחני הריסוק האירופים, אולם היא יושבת על פלטפורמת ה-TNGA של טויוטה והיא למעשה סוג של יאריס מוקטנת וזו זכתה ל-5 כוכבים במבחן הריסוק שנערך לדור הנוכחי.

וכאשר בטויוטה אומרים מוקטנת, האייגו X היא באמת כזו. 370 ס"מ מקצה לקצה הם אמנם 23.5 ס"מ יותר מהדור הקודם, אבל היא עדיין מכונית קטנה ונראית קטנה עוד יותר בשל סרחי העודף הקצרצרים שלה, החישוקים הגדולים (17 או 18 אינץ') ומימד הגובה של 153 ס"מ, ס"מ אחד ממנו הם התוספת למרווח הגחון.

טויטה אייגו X. קינן כהן
מלא חן, אבל נטול גימיקים/קינן כהן

נניח לענייני טעם של יפה או לא, עם האייגו X טויוטה בהחלט שולפת כל טריק בשרוול כדי לבלוט ולהיות שונה. אין בה זווית או פינה שדומה למישהי אחרת בקבוצה שלה ובצביעת שני הגוונים כל החיתוכים והקווים שלה בולטים עוד יותר. כמובן שלעיצוב הזה יש מחיר, נגיע לזה בהמשך.

תא הנוסעים ממשיך את השישו ושמחו העיצובי, אבל בלי להעיק עם גימיקים מיותרים. כפתורים ברורים, שליטה קלה לתפעול שלה, חומרים טובים ביחס לקבוצת הייחוס שלה במקומות אליהם הידיים מגיעות, נוקשים ופשוטים בשאר התא. האחסון מוגבל לתאים בדלתות, שני מחזיקי כוסות ומשטח הטענה אלחוטי, אף אחד מהם לא באמת גדול מספיק וכולם פתוחים. המושבים הקדמיים בסדר גמור עם לקלוט גם מבוגר בגודל מלא ולא פלוס. הגובה שבו יושבים מאפשר תצפית טובה על הסביבה, בהחלט מעלים את תחושת ה"אימאל'ה, אני במכונית קטנה שלנד קרוזר יעלה עליה כמו על גביע אשל". לאן אין תצפית? אחורה מעבר לכתף, כשרוצים לזרוק מבט לפני סיבוב פרסה (שהיא עושה ברדיוס זעיר וקליל), או להשתלב בתנועה.

טויטה אייגו X. קינן כהן
מפתח קטנטן, מרווח גבולי/קינן כהן

עם 243 ס"מ בבסיס הגלגלים לא צפיתי לישיבה מרווחת, ואכן המושב האחורי בן שני המקומות בסדר לילדים לפרק זמן בינוני, גבולי למבוגרים קומפקטיים לזמן קצר, אבל פסול חיתון אם העזתם לצמוח לגובה של מעל 177 ס"מ. עוד תקלות ותהיות? זווית הפתיחה של הדלת מצומצמת, המפתח מגוחך ברמה שממש מעצבן להיכנס ולצאת מהמושב האחורי והחלון האחורי לא נפתח, אלא רק ניתן להסטה החוצה. הלוקסוס פה מתמצה במחזיק כוסות בודד, או שמא צריך לקרוא למחזיק כוסות בודד רק מחזיק כוס? ממש רגע של זן.

תא המטען עם 231 ליטרים גדול מאוד ביחס ל-168 הליטרים של הדור הקודם, ועדיין מזכיר טוב מאוד שמדובר במכונית עירונית קטנה, לא בבת לוויה לחופשה עמוסת תיקים.

טויטה אייגו X. קינן כהן
כבודת יד בלבד/קינן כהן

אז טויוטה לא הלכה על כיוון ההנעה החשמלי וגם לא ההיברידי, היא אפילו לא הלכה רחוק - היא פשוט לקחה את המנוע מהדור היוצא ושמה פה. שלושה צילינדרים ו-998 סמ"ק של עוצמה מתפרצת בת 72 סוסים ו-9.5 קג"מ. את השימוש בתיבה הרובוטית בעלת המצמד היחיד שהייתה בדור הקודם מחליפה פה תיבה רציפה. אל תראו אותה ככה חלשה, הביצועים דווקא השתפרו מהדור הקודם, 14.8 שניות ל-100 במקום 15.2. אז לא מדובר בחיית רמזורים, אבל בסך הכל היא בהחלט מיישרת קו עם המתחרות שלה בקבוצה. כולן איטיות ברמה שהופכת אותן לתענוג קטן מאוד בכביש מהיר או בהאצה אליו, ובעליות ארוכות כל מה שצריך זה סבלנות ומספיק תנופה.

אף פעם לא חשבתי שאני אכתוב את זה - אבל כמה טוב שטויוטה בחרה להשתמש פה בתיבת הילוכים רציפה. כי בהיעדר האפשרות לתיבה אוטומטית רגילה (צריכת דלק, משקל, מחיר), החלופה האחרת היא תיבה רובוטית בעלת מצמד יחיד. מניסיון הדור הקודם שלה והמתחרות - החוויה דומה לנסיעה עם תלמיד נהיגה שנשאר בשיעור החמישי לנצח.

טויטה אייגו X. אתר יצרן
בתנועה עירונית, שם תבלה את עיקר חיה יש לה רק יתרונות/אתר יצרן

תכל'ס בשביל מה שהיא אמורה לעשות, שזה לנסוע בעיר או לכל היותר לראות את פרברי העיר, גם המנוע וגם תיבת ההילוכים עושים את העבודה. כי כל עוד אין עליו עומס רציף, או נהיגה במהירות בין עירונית גבוהה לפרק זמן ארוך המנוע מגיב יפה, ותיבת ההילוכים משתלבת לא רע. וזה משאיר אותנו עם הדבר האחד שהיא צריכה לשפר - בידוד הרעשים - גם מהמנוע שאתה צריך לבדוק כל הזמן שהוא לא ממש בתוך תא הנוסעים וגם רעשי חוץ (אבל ייתכן שהרבה מהאשמה נעוצה בגג הבד).

מי שעוד הפתיעו לטובה הם הבולמים והכיול שלהם, המכונית מתמודדת יפה על מהמורות וגלי אספלט, פחות על שברים קטנים. גם בכביש המפותל, למרות היום הגשום שקיבלנו והחשש שעלה אצלי בתחילת היום למראה צמיגי ה-175 הצנומים שלה היה שזו לא תהייה מכונית משרת בטחון בכביש הררי. למרבה ההפתעה היא כן. רמת האחיזה נותרה גבוהה וצריך מניפולציה יוצאת מן הכלל בטיפשות שלה כדי לערער אותה.

אגב צמיגים, המידות שלהם - 175/65 על חישוק 17 או 175/60 על חישוק 18 חריגות מאוד, והסיבה היא שהיא עושה שימוש בצמיגים שפותחו במיוחד עבורה על ידי טויוטה במשותף עם 5 יצרניות צמיגים. מה זה יעשה למחיר שלהם ובעיקר לזמינות שלהם בפנצ'ריות? שאלה טובה, שכולי תקווה שלא תהפוך לכאב ראש במיוחד כי היא מגיעה עם ערכת תיקון תקר ולא צמיג חלופי.

טויטה אייגו X. קינן כהן
בגרסת שני הצבעים העיצוב החיצוני בולט עוד יותר/קינן כהן

סיכום

טויוטה אייגו X שמה על השולחן יד עם שני קלפים וחצי חזקים מאוד. הראשון הוא השם טויוטה שנוכחנו לדעת שלהרבה אנשים הוא מספיק כדי לשלוף כרטיס אשראי, השני הוא העיצוב שלה שצולף בדיוק למקום שבו נמצא קהל צעיר ועירוני שרוצה משהו אחר ומיוחד, חצי הקלף הנוסף הוא מחיר שנמצא מתחת לרף הפסיכולוגי של 100 אלף שקלים.

זה לא אומר שהיא זולה, היא מתחילה ב-94 אלף שקלים ל-PURE ו-99 אלף שקלים ל-PULSE זה אומר שהיא יקרה יותר משתי מתחרות שלה - יונדאי i10 וקיה פיקנטו, היא מתומחרת במקביל למתחרה הקרובה יותר אליה לפחות מבחינת הגישה - סוזוקי איגניס ובתפר שבין שתי גרסאותיה נכנסת מכונית טובה מאוד בסגמנט אחד מעליה - סיאט איביזה 1.0 ליטר. לה, כמו למתחרות שהוזכרו יתרונות בתחום ההספק, המומנט, השימושיות עם תא מטען גדול יותר ו-5 מושבים.

טויטה אייגו X. אתר יצרן
את הטמבון הזה לא תשפשפו בשום מדרכה, מידות הצמיגים חריגות/אתר יצרן

בשורה התחתונה, הפגישה עם האייגו X מגלה מוצר טוב בסך הכל, לא גימיקי, ופשוט עושה את מה שהוא נועד לעשות. גם כאשר ציינו בפני אנשי היצרנית בהשקה את נושא המנוע החלש, המרווח מאחור או בידוד הרעשים, ייאמר לזכותם שהם לא הסתירו לרגע את העובדה שכן, הדברים האלו קיימים אצלה, אמר לי סטן מתחילת הכתבה "אבל כשהמהירות הממוצעת של מכונית עירונית היא 35 קמ"ש לא צריך ביצועים ושם גם המנוע לא מתאמץ או רועש, כאשר הלקוח הממוצע שלנו נוסע לרוב לבד הוא לא צריך מושב אחורי מרווח ולא תא מטען גדול", "הוא גם לא צריך קרוסאובר אתה יודע" אני אומר לו וסטן מחייך, כאן הם בונים יותר על ה"רוצה".

טויטה אייגו X. קינן כהן
שמה את הכוונת על לקוחות צעירים ועירוניים/קינן כהן

על הצד הטכני: טויוטה אייגו X

מנוע, הנעה: בנזין, 3 צילינדרים, קדמית
נפח (סמ"ק): 998
הספק/סל"ד (כ"ס): 6,000/72
מומנט/סל"ד (קג"מ): 4,400/9.3
תיבת הילוכים: רציפה

מידות:
אורך (ס"מ):
370
רוחב (ס"מ): 174
גובה (ס"מ): 152
בסיס גלגלים (ס"מ): 243
תא מטען (ליטרים): 231/269 (עד גובה הגג/הכיסוי)

ביצועים:
תאוצה 0-100:
14.8 שניות
מהירות מירבית: 151 קמ"ש

מתחרות:
סוזוקי איגניס, קיה פיקנטו, יונדאי i10, שברולט ספארק

מחיר:
94 אלף שקלים (PURE), 99 אלף שקלים (PULSE)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully