וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מלכוד 2022: הדלק מזנק והביקוש למשומשות היברידיות משבש את השוק

31.5.2022 / 7:29

עם הזינוק במחירי הדלק בחצות, יצאנו לבדוק מה עשו התמורות ברבעון הראשון של 2022 לשוק המשומשות ההיברידיות והחשמליות. אתם תופתעו לשמוע שגם שם אתם תשלמו ביוקר?

חייבים לקנות מכונית עכשיו? אתם בבעיה. כי גם אם בחרתם באפשרות החסכונית-כלכלית יותר של מכונית משומשת בת שנתיים עד חמש שנים, הסחרור הגדול בו נמצא שוק הרכב, חדש כמשומש הופך את העסקאות לכאלו שלא מציעות יותר מדי הזדמנויות כלכליות בשל התייקרות רוחבית של הרוב המוחלט של המכוניות.

וכאשר על המצב הזה מוסיפים גם את הזווית של הרצון לעבור לרכב חסכוני יותר בדלק כתוצאה מהשתוללות המחירים והעובדה שרגיעה אינה באופק, או כזה שלא צורך דלק בכלל ומונע חשמלית, הסיפור מסתבך משמעותית. שכן בתוך עליית המחירים הכללית, גם אלו של המכוניות ההיברידיות, הפלאג אין והחשמליות מזנקים גם הם.

אז הפעם ביקשנו לעשות שימוש בנתוני חברת הטרייד אין "טרייד מוביל" כאשר אנחנו מתמקדים במכוניות היברידיות, פלאג אין וחשמליות. ומכיוון שטווח המחירים של אלו רחב מאוד וכן שהרוב המוחלט של הרוכשים מגיע עם טווח מחירים מוגדר, ביקשנו גם לחלק את הנתונים לארבע קבוצות מחיר מרכזיות; עד 100 אלף שקלים, עד 120 אלף שקלים, עד 150 אלף שקלים ומעל 150 אלף שקלים.
אבל רגע לפני שנצלול לדגמים, יישור קו בנוגע לסוגי ההנעות החלופיות.

מכונית היברידית - למכונית היברידית יש מנוע בנזין ולצידו מנוע חשמלי. השילוב בין השניים מאפשר למכונית לנוע בכוח המנוע החשמלי במהירות איטית כאשר יש מספיק אנרגיה בסוללה, באמצעות מנוע הבנזין במהירות גבוהה שם המנוע החשמלי פחות יעיל או עם סיום הסוללה, או בשילוב של השניים כאשר נדרש יותר כוח. הסוללה עצמה נטענת לרוב בשני אופנים: על ידי שימוש באנרגיית הבלימה של המכונית (בגדול: התנגדות של המנוע החשמלי שיוצרת טעינה לסוללה) ועל ידי מנוע הבנזין עצמו.

מבחן דרך: יונדאי אלנטרה היברידית. קינן כהן
מכונית היברידית תנוע בכוח מנוע הבנזין, בכוח החשמל לטווחים מוגבלים מאוד או בשילוב של השניים/קינן כהן

מכונית פלאג אין - מכוניות עם הנעת פלאג אין עובדות באופן דומה מאוד לכאלו היברידיות עם הבדל אחד - ניתן לטעון אותן גם משקע ביתי או עמדת טעינה וכאשר הן טעונות הן מאפשרות נסיעה חשמלית לחלוטין לטווח ארוך ובמהירות גבוהה יותר משל המכונית ההיברידית, המספרים נעים בין 30 ל-60 ק"מ בתלוי בגודל הסוללות והמכונית. התוצאה היא מכונית שמאפשרת לנוע חלק או את רוב המרחק של הנסיעה היומיומית בכוח החשמל וכאשר זה אוזל, היא עוברת לפעול באמצעות מנוע הבנזין ובחלק מהמכוניות בשילוב של מנוע הבנזין והחשמל, כמו במכונית היברידית.

עוד בוואלה!

בועת המשומשות: אלו המכוניות שזינקו ומה יעצור את השיגעון

לכתבה המלאה
מבחן דרך: מיצובישי אאוטלנדר PHEV. קינן כהן, ניר בן טובים
מכוניות פלאג אין יאפשרו נסיעה לטווח חשמלי ארוך יותר מהיברידית רגילה/ניר בן טובים, קינן כהן

מכונית חשמלית - כאן ההנעה היא בכוח המנוע החשמלי בלבד, הניזון מסוללה שנטענת מעמדת טעינה פרטית או ציבורית. הטווחים של מכוניות חשמליות משתנים בהתאם לגודל הסוללה ואופן הנהיגה, כיום רוב המכוניות חשמליות שראויות להיחשב כאלטרנטיבה לרכב ראשי או שני בבית נעות בין 230 ל-400 ק"מ של טווח לטעינה, ישנן כאלו שיכסו מרחקים גדולים יותר, אך הן יקרות יחסית ולא נכללות בסקירה זו. מלבד הטווח, המגבלה העיקרית על מכוניות חשמליות כיום היא היכולת של בעליהן להקצות חניה קבועה ובה עמדת טעינה אליה תוכל המכונית להתחבר. ככלל, השאלה המרכזית בהיבט של עתיד המכוניות החשמליות בשוק המשומשות נגזר משני משתנים שכרגע הינם בתחום החיזוי בלבד - הראשון הוא נושא ירידת היעילות האנרגטית של הסוללות והצורך לשפץ אותן (ברוב המוחלט של המקרים ההחלפה היא של אותם תאים שנחלשו ולא הסוללה כולה). ההיבט השני נוגע לקפיצות המשמעותיות ביעילות המנועים ורמת האנרגיה בסוללה, עם כל דור של חשמליות אנחנו נראה יותר ויותר יכולות, כאלו שכבר היום גורמות לחשמליות בנות 4 או 5 שנים, שכחדשות היו בעלות טווח ראוי, להיחשב כארכאיות ובעלות טווח שאינו מהווה חלופה ראויה.

טסלה בעמדת טעינה. קינן כהן
מכונית חשמלית זקוקה לטעינה, ורצוי שהיא תעשה מעמדה ביתית/קינן כהן

כאמור, ביקשנו מחברת טרייד מוביל לרכז עבורנו את הנתונים של הרבעון הראשון של שנת 2022, רבעון שהתאפיין לא רק בהמשך המגמה של עליית הביקושים בשוק המשומשות, אלא גם במחירי דלק מטפסים כתוצאה מהלחימה באוקראינה. עם הנתונים האלו יש לקחת בחשבון כי טרייד מוביל הינה רשת המספקת שירותי טרייד אין למספר יבואנים, טלקאר, יבואנית קיה, סמלת יבואנית סובארו כמו גם של מכשירי תנועה יבואנית סוזוקי, דוד לובינסקי (אופל, פיג'ו, סיטרואן ו-MG) ושל טויוטה, זו הבהרה חשובה מכיוון שבאופן טבעי "רשת הבית" מוזנת ממכוניות חדישות, שמורות ומידיים פרטיות בניגוד למותגים שאינה מספקת להם רשת טרייד אין ומשם מגיעות מכוניות משנתונים וסוגי בעלויות קודמות משתנות. המכוניות המובאות כאן הן אלו שהיו הבולטות ביותר בשילוב החיתוכים של ביקוש, מכירות וימי מלאי ממוצעים.

ככלל ניתן לומר שבכל הקשור לביקוש למכוניות האלו, נרשם זינוק של עשרות אחוזים במקרה של ההיברידיות והפלאג אין (72.2%) בעוד במקרה של החשמליות הזינוק הוא של 200%, אם כי כאן מדובר במספר מטעה שכן הוא נגזר מתנודתיות שמייצרת כמות קטנה יחסית של מכוניות.

טויוטה פריוס במפגש הדורות. קינן כהן, קינן כהן
טויוטה פריוס הייתה מחלוצת ההיברידיות, אבל קרנה ירדה עם השנים. כמשומשת היא מציאה מעולה/קינן כהן, קינן כהן

עד 100 אלף שקלים

בתקציב של עד 100 אלף שקלים למכונית היברידית שלוש המובילות הן טויוטה אוריס ואחריה יונדאי איוניק, שתיהן ממודל 2018. במקום השלישי טויוטה פריוס שבתקציב זה ניתן להשיג אחת ממודל 2016. נעדרת מהרשימה שחקנית חזקה נוספת בטווח מחירים זה - טויוטה יאריס הייבריד שגם חדשות יחסית בנות ארבע ניתן למצוא כבר ממחירים של כ-70 אלף שקלים. הסיבה ל"שטח המת" הזה היא ככל הנראה הביקוש שיש למכונית הזו בשוק הפרטי, שם ניתן לקבל סכומים גבוהים יותר ואליו מנותבות המכוניות האלו. כמו כן קיה נירו ההיברידי, שנמכר במספרים גדולים לציי רכב נעדר ממסד הנתונים בשל העובדה שהוא השתחרר לשוק בעיקר דרך ערוצי המכירה של חברות הליסינג.

השוואתי: יונדאי קונה EV מול MG ZS EV. קינן כהן
MG ZS, החשמלי הראשון להימכר כאן במספרים משמעותיים/קינן כהן

עד 120 אלף שקלים

כאשר עולים לדרגת התקציב הבאה, רשימת האופציות מתרחבת. לצד להיטים מוכרים כמו יונדאי איוניק, טויוטה CHR וקורולה סדאן מהשנתונים 2018-2019, אפשר גם למצוא את טויוטה קאמרי וראב4 משנת הדגם 2017. ולמי שמחפש חשמלית אמיתית, מחכה בתקציב הזה ה-MG ZS החשמלי, חלוץ החשמליות שנמכרו כאן במספרים משמעותיים משנת הדגם 2020.

עד 150 אלף שקלים

בקבוצת מחירים אלו, מעבר למכוניות שכבר הוזכרו (יונדאי איוניק, טויוטה CHR, קורולה וראב4 ו-MG ZS), מצטרפות גם שתי מכוניות שמציעות את תצורת ההנעה השלישית עליה הסברנו - פלאג אין. כאן אלו הנירו פלאג אין משנת 2019 למרות שביד2 ניתן למצוא גם מכוניות משנת היצור 2020 ו-2021 במגבלת התקציב הזה.

דגם שני שמציע את סוג ההנעה הזו אבל במימדים מעט יותר גדולים הוא מיצובישי אאוטלנדר PHEV, מוותיקי הפלאג אין בישראל שבתקציב הזה מאפשר למצוא כלים מהשנתונים 2017-2018.

מבחן דרך: יונדאי סונטה הייבריד. קינן כהן, קינן כהן
יונדאי סונטה הייבריד, שילוב מעולה של נוחות, אבזור וחיסכון בדלק/קינן כהן, קינן כהן

מעל 150 אלף שקלים

בקבוצת המחיר הזו, שאולי פחות רלוונטית למי שחיסכון בדלק הוא השיקול הראשון במעלה אצלם, ניתן למצוא מן הסתם את הרשימה הארוכה ביותר. אבל מלבד אותם דגמים רק משנתונים חדשים יותר כמו טויוטה קאמרי 2021 או מיצובישי אאוטלנדר פלאג אין מ-2019, יונדאי סונטה הייבריד הן מהדור היוצא והן מהדור הנוכחי, נכנסות לתמונה גם מכוניות כמו לקסוס UX300 החשמלי ובאגף הפלאג אין גם מרצדס C350 וכן וולוו V60 T8 זה לפחות ממה שקורה בנתוני טרייד מוביל, אבל כמובן שבשוק ניתן למצוא היצע רחב הרבה יותר של מכוניות פרימיום עם הנעה היברידית או פלאג אין מלקסוס IS, עבור בב.מ.וו סדרה 3 ו-5 פלאג אין ועד מרצדס S קלאס פלאג אין שבתקופת השיווק שלה הייתה מהנמכרות ביותר בגרסאות מכונית הפאר.

מבחן טויוטה אוריס סטיישן היברידית TS. יולי 2015. קובי ליאני
טויוטה אוריס סטיישן, מציאה סודית/קובי ליאני

חזקה בשוק

נושא נוסף שביקשנו לבדוק הוא הפער בין מחיר המכירה בפועל של המכוניות ובין מחיר ה"מחירון". רגע לפני הנתונים, צריך לזכור, גם מעבר לגאות הכללית בשוק, הפרנציפ של סחר במכוניות ברשת טרייד אין הוא לקנות אותן בזול ולמכור אותן ביוקר. ועדיין, מחירים שחורגים משמעותית מעל המחירון הם אינדיקציה טובה מאוד לביקוש שיש לדגם מסוים. כאן השיאניות היו של טויוטה, כאשר ראב4 מגיע לפער של 14.2% מהמחירון, היאריס ההיברידית והפריוס שתיהן על 13.6% ואחריהן קיה נירו ההיברידי עם 12.4% מעל המחירון.

מתחת למכוניות שחוצות את רף 10 האחוזים, נמצאות הקורולה עם 7.9% ונירו פלאג אין עם 7.4% ואחריהן טויוטה קאמרי ההיברידית וה-CHR עם 5.5% ו-3.5% אחוזים בהתאמה.

אבל יש גם הזדמנויות כמו אוריס ההיברידית שזהה לחלוטין לקורולה, אבל הגיעה בתצורות הטובות יותר אבל הפחות מבוקשות של סטיישן והאצ'בק ועל פי הנתונים נמכרות ב-11.4% מתחת למחירון וכן הצמד יונדאי איוניק וסונטה, שמשום מה, על פי נתוני הרשת נמכרות ב-6% ו-8.3% מתחת למחירון. ההסבר לכך נובע מהעובדה שכפי שהוסבר, "טרייד אין הבית" של כל מותג, כמו במקרה של יונדאי הטרייד אין של כלמוביל, נוטה למשוך אליו את המכוניות הטובות יותר ואילו לאחרים מגיעות המכוניות מכלל השוק, בכלל אלו גם יוצאות ליסינג ש"גוררות" את המחיר כלפי מטה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully