וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ניתוח "וואלה!רכב": שוק הרכב ב-2021

עודכן לאחרונה: 3.1.2022 / 18:34

סיכום שנת 2021 בה התנפלו הישראלים על המכוניות החדשות באופן חסר תקדים הוא יותר מרשימת מכולת של מותגים. כל מה שאתם חייבים לדעת ולא סיפרו לכם על השנה המטורפת ביותר של השוק

אם בינואר 2021 מישהו היה מספר לנו כיצד תיגמר השנה הזו, היינו כנראה מחייכים בהבנה ומסבירים לו שלא ככה דברים עובדים. רמת התחלואה, משבר השבבים המתפתח, חוסר הוודאות הכלכלי במשק, עלויות השילוח המאמירות. למעשה, למעט התחזית על עלייה במכירות המכוניות ההיברידיות כתוצאה מהעלאת המס הצפויה - כי אין דבר קבוע יותר ממיסים ומוות - כל תחזית הייתה בגדר ניחוש ברמת וודאות כזו או אחרת. אבל אם יש משהו ש-2021 לימדה אותנו זה שיעור בצניעות וביכולת שלנו לשלוט במשתנים והתנהגות הציבור, לא משנה אם זה באולמות התצוגה או בתקנות התקהלות.

עומסי תנועה בכביש 2 ממחלף ינאי 12 ביולי 2021. ראובן קסטרו
מעל 300 אלף מכוניות חדשות על הכבישים הקורסים/ראובן קסטרו

אז נתחיל מהברור מאילו, המספרים הכוללים. 301,214 מכוניות חדשות נמכרו בישראל בשנת 2021, שיא של כל הזמנים - זה ברור זה ידוע. גם העובדה שמדובר על גידול של 36 אחוזים משנת 2020 מוכרת הסגרים והקטסטרופות לא מפתיעה אף אחד. אבל שני נתונים נסתרים שחילצנו בעזרת מערכות המידע של אתר "קארזון" הם משהו שכנראה לא תקראו בשום מקום אחר - האנשים האלו שקנו את המכוניות האלו - שילמו הרבה יותר מאשר בעבר על התענוג לעמוד איתן בפקק.

"שנת 2021 הייתה שנה חריגה מאוד בשוק הרכב" מסביר אמיר ווינשטוק מקארזון, "גם שבירת שיא במכירות של כל הזמנים עם מעל 300 אלף מכוניות חדשות שעלו לכביש השנה, וגם עליה משמעותית של כ-12 אלף שקלים במחיר ממוצע של רכב פרטי". כן, עם עלייה של 7 אחוזים בממוצע במחירה של מכונית ללקוח הפרטי, התייצב המחיר הממוצע של מכונית חדשה על 186,890 שקלים. לצורך ההשוואה המספרים ב-2020 היו 174,565 שקלים וב-2019 עמד המחיר הממוצע על 163,308. אנחנו לא יודעים אם הציבור מטומטם, אבל הוא בטח משלם והרבה.

סיכום שנה 2021 ברכב מכירות כללי. צילום מסך, צילום מסך
זינוק במספר המכוניות החדשות, גם ביחס לשנים טרום הקורונה/צילום מסך, צילום מסך

אבל יש גם הסברים, ואלו נוגעים לביקוש, למשבר השבבים ולרשות המיסים. "הביקוש הגדול נבע משילוב של מחסור בכ-40 אלף רכבים שלא נמכרו בשנה הקודמת 2020 וייצרו מחסור בביקוש הטבעי לרכבים. בנוסף, יותר אנשים מעדיפים לנסוע ברכב פרטי ולא בתחבורה ציבורית בגלל המשך גלי הקורונה" מסביר ווינשטוק. בנוסף הוא מציין את ההשפעות של משבר הייצור של כלי הרכב בעולם כתוצאה ממחסור בשבבים בתעשייה, "זמני האספקה ארוכים יותר משמעותית, ויכולים להגיע ל-8 חודשים מתאריך ההזמנה", אבל בכל הקשור להשפעה על המחיר, יש לזה משמעות נוספת - "יצרנים מעדיפים לייצר רכבים שיותר משתלמים להם, כלומר אלו היקרים יותר".

סיכום שנה 2021 ברכב חשמל ופלאג אין. צילום מסך, צילום מסך
החשמליות והפלאג אין מזנקות/צילום מסך, צילום מסך

גם מתווה רשות המיסים, המצמצמת בעקביות את הטבות המס למכוניות היברידיות ומכוניות פלאג אין שהחלה עוד בשנת 2021 גררה התייקרויות של מכוניות אלו, שבמקביל הגדילו את נתח השוק שלהן, לרוב על מנת לנצל את ההטבות הקיימות לפני שגם אלו יצומצמו. בתרגום לשקלים, רק שינויי המיסוי הללו מסתכמים בהתייקרויות של בין 6,000 ל-10,000 שקלים, ולאלו יש להוסיף את ההשפעות הנזכרות מעלה.

"כמו בכל שוק, שילוב של הגדלת הביקוש מצד אחד והקטנת ההיצע מצד שני מוביל לדבר אחד: עליית מחירים" מסכם אמיר, "להערכתנו רק לקראת סוף השנה הקרובה זמני האספקה של רכבים יתקצרו חזרה ויאפשרו יותר כוח לרוכשים במשא ומתן".

מבחן דרך: טסלה מודל 3 LR. קינן כהן
טסלה מודל 3. הצלחה מסחררת בחדירה כמותה לא נראתה בשוק המקומי מזה שנים/קינן כהן

השחקנים הגדולים

שנת 2021 הייתה גם שנה חלומית ליבואניות הרכב, כולן ללא יוצא מן הכלל רשמו גדילה משמעותית, אבל לא רק ביחס לנתוני 2020 הלא מייצגת, אלא גם כמה מהן שרשמו שיאים של כל הזמנים כמו במקרה של מובילות הטבלה.

מבחינת הדירוגים אין שינוי, כלמוביל, יבואנית יונדאי, מיצובישי ומרצדס היא עדיין הגדולה ביותר עם 60,392 מסירות השנה, יוניון מוטורס במקום השני עם 43,723 יחידות וטלקאר יבואנית קיה עם 40,498 מכוניות חדשות. במקום הרביעי צ'מפיון מוטורס ואת החמישייה הראשונה סוגרת קרסו מוטורס.

סיכום שנה 2021 ברכב יבואניות. צילום מסך, צילום מסך
היבואניות הגדולות שומרות על כוחן/צילום מסך, צילום מסך

ובהלימה לנתוני היבואניות, כך גם בדירוג חמשת המותגים המובילים את שוק המכוניות המקומי. טויוטה, יונדאי, קיה שכאמור מכרו כל אחת מעל ל-40 אלף כלי רכב אחראיות לנתח המרכזי של השוק המקומי. סקודה שומרת על מקומה הרביעי ועל הבכורה באגף היצרניות האירופיות בזכות האוקטביה והקודיאק ומאזדה רושמת התאוששות ומספרים כמותם לא ראתה מזה שנים עם 15,136 יחידות.

סיכום שנה 2021 ברכב יצרניות. צילום מסך, צילום מסך
היצרניות המובילות - כולן שיפרו את הנתונים/צילום מסך, צילום מסך

ברשימת הדגמים הנמכרים ביותר, אנחנו ממשיכים להציג את נתוני האמת המלאים של השוק, אלו המחלקים את מכירות המכוניות החדשות לאלו המשקפים את המציאות של הלקוח הפרטי. תמונת המספרים הכוללת של הדגמים מייצרת מראה מעוות המשלב את המספרים של המכירות לציי הרכב ונתוני המכירות ללקוחות הפרטיים. כפי שתוכלו לראות, בבדיקה שלנו המסתמכת על רישום הבעלות של הדגם במשרד התחבורה, אלו שתי מציאויות שאינן בהכרח תואמות זו את זו. כך למשל בעוד מכוניות כמו טויוטה קורולה (הנמכרת ביותר לציי הרכב ובמקום השני לפרטיים) וקיה פיקנטו (מקום רביעי לפרטיים ושלישי בציי הרכב) מציגות קשר בביקוש - ברוב המוחלט של המכונית אין שום זהות במצבן.

טסלה מודל 3 היא המכונית שנמצאת במקום הראשון עם הישג מסחרר של 6,102 יחידות בשנה וכ-200 נוספות שנרשמו על שם חברה. טויוטה C-HR עם 4,151 יחידות לפרטיים כלל לא נכנסת לרשימה שלנו שמגעיה עד למקום ה-33. מצד שני, יונדאי איוניק שנמצאת במקום השני במכירות לציי הרכב עם 10,819 יחידות רשמה מספרים זניחים בשוק הפרטי. כך גם האוקטביה עם 5,010 יחידות בציים ו-1,692 יחידות לפרטיים.

אז בפעם הבאה שמישהו מספר לכם על "הנמכרת ביותר", השאלה צריכה להיות "נמכרת למי?" למי שמקבל הנחה או מי שבוחר ומשלם על המכונית מכספו? ושהאחרים ימכרו לכם לוקשים.

השוואתי: פיג'ו 3008, יונדאי טוסון, MG EHS, ראב 4. קינן כהן
הישראלים מתנפלים על הג'יפונים/קינן כהן

בנוגע לעוגת הקטגוריות, מה שהיה הוא שקרה וככל שאפשר להתנבא - מה שיהיה. הקרוסאוברים והג'יפונים הקטנים (B SUV) כמו יונדאי וניו ודומיו, שמהווים 28 אחוזים מהשוק. אחריהם המשפחתיות כמו טויוטה קורולה ויונדאי איוניק (הרבה בזכות ציי הרכב, שהם הקניינים הגדולים שלהן) ומהוות 18 אחוזים, במקום השלישי שוב ג'יפונים וקרוסאוברים קומפקטיים (C SUV) דוגמת יונדאי טוסון. קבוצת הסופר מיני, בה אפשר למצוא דגמים כמו סיאט איביזה שומרת על כוחה עם 12 אחוזים (גם פה, בזכות ציי רכב וחברות השכרה). משם ואילך אלו מכוניות מיני (8 אחוזים), ג'יפונים וקרוסאוברים יוקרתיים (6 אחוזים), יוקרה ופרימיום (5 אחוזים) והלאה עם משפחתית גדולות, וטנדרונים (3 אחוזים כל אחד), קרוסאוברים בינוניים וגדולים וטנדרים (2 אחוזים כל אחד).

סיכום שנה 2021 ברכב מכירות ציי רכב ופרטיים. צילום מסך, צילום מסך
מי שקונים ומי שקונים ציי הרכב/צילום מסך, צילום מסך

היבוא המקביל מרים ראש

בעוד יבואניות הרכב הוותיקות עדיין מהוות את הכוח הדומיננטי ביותר בשוק, הרפורמה המקלה משמעותית על ייבוא מקביל של מותגי רכב, ובין השאר מחייבת את היבואניות הרשמיות להעניק שירות ולכבד את האחריות למכוניות ביבוא מקביל, וגורמים נוספים מביאים בשנים האחרונות לעלייה בכוחן של היבואניות המקבילות.

אלו עדיין לא מציעות את השקיפות במחירים ואחידות רמות הגימור אותן הן מייבאות, אך מגדילות בהתמדה את חלקן. כך למשל בסיום 2021 עמד חלקן על 3.5 אחוזים מהשוק הכולל עם 10,516 כלי רכב שהגיעו ביבוא מקביל וזעיר. זה אולי לא מספר משמעותית, אבל מבחינת הגידול מדובר על עלייה של 70 אחוזים ביחס ל-2020 שגם היא בתורה הציגה עלייה של 27 אחוזים ביחס ל-2019. כך שבהחלט מדובר במגמה.

פולקסווגן ארטאון. קינן כהן
פולקסווגן ארטאון, רק ביבוא מקביל/קינן כהן

וזו מגמה שלא בהכרח תיבלם. שכן דווקא משבר השבבים שמקשה על היבואניות הרשמיות להעמיד מכוניות בזמינות גבוהה ללקוחות, מעביר אותם לידי היבואניות המקבילות. אלו ששמות יד על מלאים קטנים ועודפי ביקושים בשווקים אחרים ומביאות מספרים קטנים יותר מייצרות מענה מיידי ללקוחות שלא מעוניינים להמתין חודשים ארוכים לאספקה. היבט נוסף הוא הבדלים ברמות גימור והצעת שילובי מנועים אותם לא מביאות לישראל היבואניות הרשמיות.

מבין היבואנים המקבילים, אוטומקס המייבאת לא מעט מדגמי טויוטה היא הגדולה ביותר עם 2,510 יחידות, איילון אחריה עם 1,778 יחידות, אוטופוינט, גיא מאור ויחד מוטורס נמצאות במקומות השלישי עד החמישי עם 764, 413 ו-297 יחידות בהתאמה. ומי הדגמים שקונים הכי הרבה ביבוא המקביל? טויוטה קורולה ו-C HR (עם 2,164 ו-803 יחידות בהתאמה), אחריהן ג'יפ רנגלר, טויוטה קאמרי וסקודה סופרב.

מבחן דרך: מרצדס S קלאס. קינן כהן
מכוכבות היבוא הזעיר - מרצדס S קלאס/קינן כהן

ולמרות שבחלק מהמקרים המחירים ביבוא המקביל חופפים או זולים מעט מאלו של היבואן הרשמי, הנוכחות של דגמי יוקרה בהם ה"קופון" של יבואן רשמי גדול יותר ולכן הם משתלמים לייבוא מקביל או זעיר - מקפיצים את המחיר הממוצע של מכונית ביבוא מקביל. אם אצל היבואניות הרשמיות המחיר הממוצע של המכוניות החדשות עומד על 180,795 שקלים, אצל היבוא המקביל עומד המחיר הממוצע על 244,940 שקלים (שוב, בהיעדר סגמנטים כמו מיני וסופר מיני ש"גוררים" מטה את הממוצע). ביבוא הזעיר, לא הפתעה - המחירים הגבוהים ביותר עם ממוצע של 417,242 שקלים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully