וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חשמלית לכל כיס: מה הולך בשוק?

עודכן לאחרונה: 11.1.2022 / 23:21

מ-60 אלף למיליון וחצי שקלים לפני תוספות. בחרנו דוגמאות מייצגות למכונית החשמלית שאתם יכולים לקנות לפי קבוצות תקציב וכמה המלצות על הדרך

מכוניות חשמליות מתחילות לצוץ בכבישים כמו מאומתים אחרי מסיבה בגן של הילדים. השקט, החיסכון בעלויות השוטפות והאג'נדה האקולוגית, הכל חובר לשורה תחתונה של זינוק מטאורי בנתוני המסירות של המכוניות בעלות ההנעה החשמלית בישראל בשנת 2021. אם אתם נוהגים בכבישי המרכז בעיקר ובערים, יש סיכוי טוב שראיתם לפחות אחת או שתיים כאלו מסביבכם.

ההיצע והמגוון אמנם רחוקים משל מכוניות בעלות מנועי בנזין, אבל משהו אחר ומעניין לא פחות קורה - טווח המחירים שעליהם מתפרסות המכוניות האלו הינו רחב מאוד. נכון, הן יקרות יותר ממכוניות בנזין מקבילות בחלק גדול של המקרים ויציעו לכם לשקלל את עלות האחזקה במחיר הרכישה. לא כללנו בסקירה זו את כל החשמליות הנמכרות בישראל, אלא את הבולטות וגם כמה מהממולצות יותר כיום. אז רק כדי לעשות סדר, הנה מה שמחכה לכם בחוץ אם החלטתם ללכת על מכונית חשמלית.

חשמלית לכל כיס. צילום מסך CARZONE, צילום מסך
המחירים והמכירות: שוק החשמליות ב-2021/צילום מסך, צילום מסך CARZONE
רכב חשמלי: סאנשיין M2. אתר יצרן
סאנשיין M2 עודף מ-60 אלף למשתמשים העירוניים/אתר יצרן

עד 100 אלף

כאמור, מכוניות חשמליות הן יקרות, אם התקציב שלכם מוגבל מאוד, ההיצע מוגבל אף יותר ככל שמדובר במכונית חדשה.

בבסיס נמצאת הסאנשיין M2. המכונית הסינית הזערורית שבכלל לא העתיקה את החזית של המיני, משתייכת לז'אנר המכוניות שכבר פגשנו כאשר בחנו את הליצ'י הדומה לה לפני כמה שנים. מדובר בכלי עירוני, דו מושבי ובסיסי במכלוליו ובביצועים שלו. הוא מגיע בשתי גרסאות סוללות שמשפיעות על טווח הנסיעה שעומד על בין 80-100 ק"מ בגרסה הבסיסית ו-100-120 ק"מ בגרסה הבכירה. המחיר: החל מ-59 אלף שקלים.

מכונית נוספת שתאורטית הייתה יכולה להיות מעניינת בטווח המחירים הזה היא פיאט 500 החדשה המשווקת רק כחשמלית. כאשר נחתה פה הבשורה הייתה גרסת הבסיס ב-99 אלף שקלים - אבל בהצלחה לקנות אחת בפועל, אין רישום של ולו מכונית בודדת כזו במשרד התחבורה. בינתיים היא גם התייקרה ל-109 אלף שקלים. בקיצור, אין מה לראות פה.

עוד בוואלה!

ניתוח "וואלה!רכב": שוק הרכב ב-2021

לכתבה המלאה
מבחן דרך: פיאט 500e. קינן כהן
פיאט 500, מעכשיו רק חשמלית/קינן כהן

בין 101 ל-130 אלף שקלים

אבל לפיאט 500 החשמלית יש גם גרסה אחרת, שעולה 115 אלף שקלים ונדחקת לקבוצת המחיר הזו. היא מציעה טווח מוצהר של 320 ק"מ ועליה תוכלו לקרוא במבחן הדרכים המלא שערכנו לה עם ההגעה שלה לישראל. גרסאות נוספות של ה-500 הן ה-3+1 עם חצי דלת להקלת הכניסה למושבים האחוריים וגרסת הגג הנפתח. מחירי שתי אלו עומדים על 144 ו-167 אלף שקלים בהתאמה.

עד לאחרונה שווקה כאן גם רנו זואי החשמלית במחיר של 130 אלף שקלים ועם טווח מוצהר של 306 ק"מ, אולם כמו עם כמה מהמתחרות שלה, כאשר חלופות הבנזין אטרקטיביות יותר במחירן ובמעטפת השימוש שלהן - המכוניות החשמליות לא מתרוממות בסגמנטים רגישים למחיר.

מה שכן, אם אתם בכיוון של חשמלית בטווח המחירים הזה, ייתכן שהשנה תגיע בשורה מכיוון דאצ'יה שתתחיל לשווק פה את הספרינג החשמלית הקטנה וצנועת הטווח (עד 230 ק"מ), שלאחרונה דווקא עלתה לכותרות בהקשר של ציון הריסוק הנמוך שהשיגה. המכונית צפוייה להיכנס לטווח המחירים הזה.

מבחן דרך: ג'ילי גיאומטרי C 350. קינן כהן
ג'ילי גיאומטרי C, הכוכב של הקבוצה/קינן כהן

בין 131 ל-150 אלף שקלים

בטווח המחירים הזה מתרכזת עיקר התחרות של כלי הרכב החשמליים העממיים. כמו שתראו מהר מאוד - יש כאן שטאנץ קבוע - מה שההמונים קונים, התבססות על דגמי בנזין קיימים שמוזילים מאוד את העסק ומוצא משותף לרוב - סין.

הפותח בקבוצה הזו הוא הג'ילי גיאומטרי C. הרכב שמגיע בשתי גרסאות טווח - 350 או 460 ק"מ מתחיל ב-135 אלף שקלים - כמחירן של מכוניות משפחתיות או קרוסאוברים רגילים המקבילים למימדיו. איכות הבנייה טובה מאוד, האבזור עשיר כולל זה של מערכות הבטיחות. הביצועים יותר ממספקים ובמבחנים שערכנו לגרסת הטווח הרגיל וגם בנסיעת הבכורה בגרסת הטווח הארוך הם השיגו תוצאה קרובה מאוד לנתונים המוצהרים. הערה אחת עדיין קיימת לגביו - הוא טרם נבחן במבחני הריסוק האירופים.

MG מחדשת את קו הדגמים. אתר יצרן
MG ZS החשמלי/אתר יצרן

יקר ממנו בכ-10,000 שקלים נמצא מי שאפשר לומר שחולל את המהפכה המקומית בנוגע למספרי מסירות של רכב חשמלי - ה-MG ZS EV. הוא זמין מעתה בגרסה מעודכנת, עם טווחי נסיעה משופרים של החל מ-320 ק"מ ועד 440 ק"מ בהתאם לחבילת הסוללות. כמו כן עם רמות אבזור וציוד בטיחותי טובים מאשר בעבר ואפילו אפשרות לטעון ולהפעיל מכשירי חשמל מהרכב.

אפשרות נוספת לחשמלית בטווח המחירים הזה נמצאת אצל יונדאי. קונה EV הוא הגרסה המחושמלת של הקרוסאובר הקטן של היצרנית. הטווח המוצהר הוא 305 ק"מ, המומנט הוא 40.2 קג"מ וההספק הוא 136 כ"ס. במחיר של 142,900 שקלים הוא מתברג בלב הקבוצה הזו של קרוסאוברים מוסבי חשמל. אבל במקרה שלו ההתבססות על דגם בנזין מוצלח מבחינת התנהגות הכביש, מה שמייצר אופציה טובה למי שגם ברכב חשמלי מתעניין בנהיגה.

השוואתי: יונדאי קונה EV מול MG ZS EV. קינן כהן
יונדאי קונה EV, שומר על איכויות דגם הבנזין/קינן כהן

כאן יש גם נציגות ראשונה למכוניות הסופר מיני בדמות אופל קורסה במחיר של 145 אלף שקלים. אולם כמו במקרה של הזואי, היא התקשתה ומתקשה לשכנע. למרות 136 כ"ס, טווח נסיעה מוצהר של 335 ק"מ שסבירים לשימוש הממוצע של מכונית סופר מיני, ואפילו שעל הנייר עלויות האחזקה נמוכות יותר מאשר מכונית בנזין בחישוב כולל של אחזקה לאורך שנים. בקטגוריה הזו הלקוחות מסתכלים על תג המחיר וזה של הקורסה לא אטרקטיבי מספיק.

ובפינת המכונית המעניינת הצפויה נמצאת שוב MG, הפעם עם ה-5 EV. מכונית משפחתית קומפקטית בתצורת סטיישן שעשויה בתלוי במחיר שלה להיות אטרקטיבית מאוד לציי רכב שמחפשים פתרון משפחתי מרווח וחשמלי. כמו ה-ZS, גם פה שתי חבילות סוללות שמציעות טווחים שבין 320 ל-400 ק"מ.

מבחן דרך: AIWAYS U5. קינן כהן
AIWAYS U5, הרבה מימדים בלא הרבה כסף/קינן כהן

בין 151 ל-200 אלף שקלים

בטווח המחירים הרחב הזה מרוכזת עיקר הפעילות של המכוניות החשמליות האמיתיות. זו קבוצת המחירים בהן נמצאים יותר ויותר דגמים שמציעים פלטפורמה חשמלית ייעודית על כל יתרונותיה ולא התבססות על מכונית קיימת. לא נעבור על כולן, אלא על הבולטות והרלוונטיות יותר.

ה-AIWAYS U5 שנכנס לישראל כרכב ראשון ליצרנית הסינית הוא דוגמה לאופן בו העידן החשמלי מכניס יצרניות חדשות לגמרי למשחק הזה עם יריית פתיחה מרשימה מאוד. המימדים גדולים ממתחרי בנזין כמו יונדאי טוסון ודומיהם ובאים לידי ביטוי במרווח פנים מצוין. טווח מוצהר של כ-400 ק"מ וטווח ריאלי של מעל ל-350 ק"מ הופכים אותו לשימושי בחיי היום יום. 3 כוכבי ריסוק במבחנים האירופים ומערכת מולטימדיה מעט מסורבלת הן נקודות התורפה העיקריות שלו. המחיר מתחיל ב-157,500 שקלים.

פיג'ו 2008: בנזין, חשמל ודיזל. קינן כהן
פיג'ו 2008, גם בבנזין, בדיזל וחשמל מלא/קינן כהן

פיג'ו 2008 בגרסה החשמלית שלו כבר מתקשה לבלוט כאשר כלים במימדים שלו מתחילים במחירים נמוכים משמעותית מ-160 אלף השקלים שלו. אבל הוא מציע את האיכויות בדמות סביבת הנהג, האבזור ההתנהגות והנוחות שמציעה גרסת הבנזין רק בהנעה חשמלית. הטווח המוצהר עומד על 319 ק"מ וגם הוא כבר גבולי כיום ככזה שיכול לשמש כמכונית ראשית ולא רק כרכב שני בבית. מי שבכל זאת רוצה קרוסאובר אירופי (שעושה שימוש באותה פלטפורמה) במחיר דומה אבל עם טווח מעט משופר יכול להסתכל על אופל מוקה החשמלי במחיר של 159 אלף שקלים.

SKYWELL ET5. SKYWELL,
SKYWELL ET5 סיני עם כל התוספות/SKYWELL

בקפיצה של 15 אלף שקלים מהצמד הקודם ועם תג מחיר שמתחיל ב-175 אלף שקלים נמצא עוד רכב חדש בישראל, מיצרנית שעשתה עלייה במחצית השנייה של 2021 - SKYWELL הסינית מתייצבת פה עם ה-ET5. עם טווח מוצהר של 460 ק"מ, ורמת אבזור חריגה בנדיבות שלה. יש להם עדיין פער לא מבוטל לסגור בהיבטים של הנדסת אנוש והתנהגות מהיצרניות הוותיקות, אבל בהיבט של אבזור, גודל וטווח לשקל הוא בהחלט עסקה ששווה לשקול.

מבחן דרך: קיה נירו EV. קינן כהן
נירו EV יקר מדי מול התחרות/קינן כהן

לקיה יש בקנה מכונית חשמלית ייעודית שעל פניו נראית מרשימה מאוד ומעלה את רף הציפיות גבוה, קוראים לה EV6, אבל בינתיים השגריר החשמלי של היצרנית בישראל הוא הקיה נירו EV. למרות שהוא הרשים אותנו מאוד מבחינת התנהגות, שימושיות ואפילו הטווח האמיתי שהשיג במבחן ועמד על קצת מעל 400 ק"מ (הטווח המוצהר הוא 455 ק"מ). הוא כבר נמצא ברמות מחיר שמרחיקות אותו מהתחרות הרלוונטית לו בעולם הקרוסאוברים הקטנים בינוניים וקרוב מדי לזה של חשמליות ייעודיות על מלא.

השוואתי: איוניק 5, סקייוול, אניאק. דודי מוסקוביץ,
איוניק 5, מצטיין באופן גורף בכל היבט/דודי מוסקוביץ

יונדאי שנכנסה בכל הכוח לעולם החשמל עם דגם ייעודי ראשון בשם איוניק 5 מוכיחה שכאשר יצרנית גדולה מסתערת על יעד, היא עושה את זה עם כל העוצמה והניסיון בפיתוח כלי רכב שיש לה. וזה ניכר מאוד באיוניק 5 שהרשים אותנו באופן בו ניצח במבחן ההשוואתי שערכנו מול סקודה אניאק וה-SKYWELL. לא רק במרווח, בהנדסת האנוש, נוחות הנהיגה וההתנהגות אלא גם בטווח החשמלי המצוין שלו. הנתון של 481 ק"מ מוצהרים בהחלט בר יישום בתנאי העולם האמיתי. הוא לא זול ומחירו העדכני עומד על 190 אלף שקלים לגרסת הפתיחה, אבל כרגע הוא המומלץ שלנו לקרוסאובר בסביבות המחיר האלו.

השוואתי: איוניק 5, סקייוול, אניאק. דודי מוסקוביץ,
סקודה אניאק. חוד החנית של הסתערות קונצרן פולקסווגן על תחום החשמל המקומי/דודי מוסקוביץ

במחיר כניסה זהה לזה של האיוניק 5 נמצא סקודה אניאק, גם הוא כניסה ראשונה לעולם החשמלי הייעודי של יצרנית וותיקה. הקלף שלו, מעבר להנדסת אנוש טובה מאוד ואיכות החומרים הוא הטווח. זה המוצהר עומד על 517 ק"מ מוצהרים בזכות סוללת 82 קוט"ש גדולה. הבעיה העיקרית שלו שמלבד גרסאות הכניסה במחיר של 190 אלף שקלים, רמות הגימור הגבוהות יותר כבר מרחיקות אותו למחירים של 225 אלף שקלים והרבה צפונה עד כדי 261 אלף שקלים לרמת הגימור הגבוהה ביותר. וזה טווח מחירים בו האיוניק 5 למשל מתעלה עליו מבחינת האבזור.

מבחן ראשון: מיני קופר SE חשמלית. קינן כהן, קינן כהן
מיני SE, קטנה, יקרה ובעיקר עם טווח מוגבל/קינן כהן, קינן כהן

למי שרוצה לשלב את האג'נדה הירוקה שלו עם אייקון אופנתי קלאסי - במיני מציעים את ה-SE. היא אמנם זולה יותר היום משמעותית מאשר המחיר בו התחילה, כי גם אם 195 אלף שקלים למכונית קטנה נשמעים לכם הרבה, עם הנחיתה שלה פה תג המחיר היה 235 אלף שקלים שבוודאי נשמעים היום כמו הפרזה מוחלטת.

הוסיפו לכך טווח ריאלי של כ-200 ק"מ בלבד וקיבלתם מכונית מאוד, אבל מאוד ממוקדת לא רק בקהל היעד שלה, אלא גם בתוואי השימוש הרלוונטי שהיא מציעה. אז למה היא פה? בעיקר כי היא אחרת ומעניינת מספיק.

מקסוס EUNIQ 5. אתר יצרן
מקסוס E יוניק 5 - 7 מושבים חשמלי יחיד/אתר יצרן

הוא לא פה כי הוא מרשים ברמת הטווח, האיכות או הביצועים שלו. אבל למקסוס E יוניק 5 הסיני יש בכל זאת סיבה להיכנס לרשימה הזו, למי שזקוק ל-7 מושבים וחייב, אבל פשוט חייב שהם יהיו ברכב חשמלי - אז נכון לעכשיו הוא היחיד שמציע את זה.

מעבר לזה, קשה לראות בו חלופה אמיתית לרכב משפחתי באמת, עם טווח מוצהר של 260 ק"מ, כל נסיעה ארוכה מחייבת הסתמכות בלעדית ומתמדת על שרשרת עמדות הטעינה הציבוריות והמון עצירות פיקניק.

המחיר: 198 אלף שקלים.

DS3 CROSSBACK חשמלית. רונן טופלברג,
DS3 קרוסבק, מותג יוקרה יחיד מתחת לרף ה-200 אלף/רונן טופלברג

כמו האופל מוקה, כמו ה-2008 גם למותג היוקרה של קונצרן סטלנטיס - DS יש אלטרנטיבה חשמלית. ה-DS3 קרוסבק E-Tense נושא אולי סמל פחות מוכר בשוק היוקרה אבל לזכותו עומדת העובדה שהיה אחד החלוצים בתחום הזה של קרוסאוברים קטנים וחשמליים.

ביצועים יוצאי דופן לא תמצאו פה, העיקר אצלו זו ההופעה החיצונית ותא הנוסעים הייחודי. והוא אכן מסתפק ב-136 סוסים חשמליים להנעה קדמית, תאוצה של 9 שניות ל-100 קמ"ש וטווח מוצהר של 317 ק"מ.

הוא סוגר את טווח המחירים הזה כאשר הוא נושא תג מחיר של 198,990 שקלים, על הקשקש.

מבחן דרך: טסלה מודל 3 LR. קינן כהן
המהפכנית - טסלה מודל 3/קינן כהן

בין 200 ל-300 אלף שקלים

הגדרת טווח מחיר של 100 אלף שקלים עשוי להיראות כמו הרבה במבט ראשון, אבל בטווח המחירים הזה מתנהלת פעילות די ערה של כמה שחקניות מעניינות בתחום החשמל המקומי. חלקן שם בשל תקנות המיסוי.

ראשונה היא מלכת החשמליות של 2021, מי שאחראית לתמחור השפוי יחסית של חשמליות בישראל והכוכבת הגדולה של שוק הרכב המקומי - טסלה מודל 3. נכון, היא התייקרה בכ-20 אלף שקלים מאותו תג מחיר של 182 אלף שקלים ל-SR+ כאשר הגיעה לפה בפברואר 2021. אבל על אף חבלי קליטה לא פשוטים וכאלו שנמשכים עד היום עם מעטפת שירות שעדיין זקוקה לשיפור - היא עדיין אחת העסקאות הכי טובות למי שמחפש סדאן ספורטיבית חשמלית שמאתגרת לחלוטין את מה שחשבתם על יוקרה ותמורה.

היא גם פרוסה לאורך טווח המחירים הזה בגרסת הטווח הארוך שלה שעולה 246 אלף שקלים ואיתה הקפנו את המדינה באתגר 1,200 הק"מ בו היא עמדה בגבורה. בפסגת ההיצע נמצאת ה"פרפורמנס" ששורת השיפורים בה מעמידים אותה בשורה אחת עם כמה מהמכוניות המהירות בישראל בהיבט של תאוצה מ-0-100. צאו לבדוק כמה עולות עוד מכוניות שעושות את זה ב-.3.3 שניות (מגלגול, אבל לא נהייה קטנוניים) ותשוו את זה ל-272 אלף השקלים שלה. הנקודה ברורה.

מבחן דרך: וולוו XC40 P8. קינן כהן
וולוו XC40 החשמלי. המון כוח, ביצועים ואבזור/קינן כהן

מכאן אנחנו כבר נכנסים לעולמות מותגי היוקרה המוכרים יותר. הראשון שבהם הוא וולוו שמעמידה את הגרסה החשמלית של ה-XC40 במחיר של 270 אלף שקלים.

תוכלו לקרוא עוד על מה שאנחנו חושבים עליו במבחן הדרכים הראשון בישראל שערכנו לדגם, אבל נגיד רק המראה החיצוני של הגרסה הזו המכונה P6 או P8 בהתאם לרמת הגימור והביצועים לא מסגיר את השינוי מתחתיה. ב-P6 הוא עושה שימוש במנוע בודד בהספק 231 כ"ס לטווח מוצהר של 400 ק"מ. בגרסת ה-P8 אלו שני מנועים חשמליים עם 407 כ"ס ותאוצה ל-100 קמ"ש ב-4.9 שניות מהירות מאוד. הטווח בגרסה זו עומד על 414 ק"מ בזכות שימוש בסוללות גדולות יותר.

בגרסה החזקה יותר עומד המחיר על 299,990 שקלים ויש לזה הסבר, נגיע אליו בהמשך.

חשמלית לכל כיס. צילום מסך CARZONE, צילום מסך
הנמכרות ביותר (מימין לשמאל) ומחיר עסקה ממוצע לחשמלית/צילום מסך, צילום מסך CARZONE
אודי Q4 e-tron. קינן כהן
אודי Q4 e-tron, טכנית עוד לא כאן ממש/קינן כהן

מעל הוולוו בדרגת המחיר נמצא החשמלי הקומפקטי הראשון של אודי ה-Q4 e-tron. הפלטפורמה היא ה-MEB שמשרתת את כלל המכוניות החשמליות של קונצרן פולקסווגן והוא נמצא בין ה-Q3 ל-Q5 מבחינת המימדים שלו בהיצע של אודי.

במחיר שמתחיל ב-290 אלף שקלים ה-Q4 e-tron מספק 204 כ"ס לגלגלים האחוריים וסוללות ה-77 קוט"ש שלו אמורות לספק טווח מוצהר של 521 ק"מ. לגרסת ה"ספורטבק" בעלת צללית הקופה עם גג שמשתפל אחורה יש טווח מוצהר מעט יותר גדול של 534 ק"מ, אבל המחיר שלו כבר חוצה את 300 אלף השקלים.

מבחן דרך: מרצדס EQA. קינן כהן
מרצדס EQA, זה GLA חשמלי/קינן כהן

האחרון ברשימה הזו וגם הוא עם תג מחיר שנושק ל-300 אלף שקלים הוא ה-EQA של מרצדס. כמו במקרה של וולוו זו למעשה הסבה חשמלית של דגם קיים, במקרה הזה ה-GLA הקטן של מרצדס.

הוא כן מציע רשימת אבזור מרשימה מאוד בגרסאות הכניסה וגם מנהגי הכביש והנוחות שלו טובים מאוד. אבל ביחס למתחרים שלו ההספק נמוך ועומד על 188 כ"ס, וכך גם הביצועים של 8.9 שניות ל-100 קמ"ש. יחד עם זאת הוא מציע טווח מוצהר של 414 ק"מ ובמבחן שלנו הגיע ל-380 ק"מ, לא בדיוק תחליף לרכב ראשי, אבל בהחלט מתאים לסוג השימוש הממוצע של ג'יפון יוקרה קומפקטי.

ועכשיו להסבר להתקבצות המחירים המשונה של שלושה כלי רכב בהספקים, ביצועים וטווחים שונים לאותה נקודות מחיר - כרגיל בישראל - מיסוי. הטבת המס לה זכאית מכונית חשמלית בגובה של עד 75 אלף שקלים מוגבלת למכוניות מתחת לסכום של 300 אלף שקלים. וכך על מנת לזכות בה ולהציג גרסאות בסיס במחיר אטרקטיבי תומחרו כך שלושת הכלים.

מבחן דרך: ב.מ.וו iX3. קינן כהן
ב.מ.וו iX3 מגוון יחידות הנעה/קינן כהן

בין 300 אלף לחלומות

מעל לרף 300 אלף השקלים, בלי הטבת המס מסתובבות בעיקר מכוניות ומותגים שאת הלקוחות שלהם פחות מעניית העסקה שבה ינצלו טוב יותר את 75 אלף השקלים שמעניקה להם המדינה. אפשר להמר בזהירות שהם יודעים לדאוג לעצמם כלכלית בסכומים משמעותיים יותר.

פה אפשר למצוא ברשימה את ב.מ.וו iX3 שכפי שאפשר להבין מהשם שלו הוא גרסת החשמל ל-X3. כמו גרסאות מוסבות אחרות, הוא מצטרף להיצע מנועים שמציב באולם התצוגה חלופות בנזין, הייבריד, פלאג אין וחשמל מלא. המתלים האדפטיביים דואגים לנוחות נסיעה טובה, התנהגות הכביש מהנה למדי והמספרים אצלו: 289 כ"ס לגלגלים האחוריים, 6.8 שניות ל-100, טווח מוצהר של 454 ק"מ ומחיר של 430 אלף שקלים.

מבחן דרך: מרצדס EQC. רמי גלבוע, רמי גלבוע
EQC, החלוץ של מרצדס/רמי גלבוע, רמי גלבוע

המתחרה הישיר ל-iX3 מבית מרצדס הוא ה-EQC. גם הוא הסבה של רכב בעירה פנימית קיים, במקרה שלו של ה-GLC להנעה חשמלית. על אף שהוא כבר מהוותיקים יחסית בחבורה (הוצג ב-2018), תא הנוסעים שלו עדיין נראה נהדר, המרווח מצוין וכך גם איכות הנסיעה.

רמות הגימור שלו מביאות את טווח המחירים לנוע בין 500 אלף שקלים ל-590 אלף שקלים, אולם בכולן הבסיס החשמלי זהה.

המנוע החשמלי מחלק את הכוח לכל הגלגלים ויש לו המון ממנו - 408 סוסים ומומנט של 77.5 קג"מ. בתאוצה ל-100 קמ"ש הוא רושם 6.8 שניות. טווח הנסיעה המוצהר פחות מרשים משל כמה מהמתחרים, 414 ק"מ שבמבחן החיים האמיתיים עומדים על כ-330-350 ק"מ.

נהיגה ראשונה: ב.מ.וו iX. אתר יצרן
ב.מ.וו iX, בעיקר תצוגת תכלית/אתר יצרן

ב.מ.וו מסמנת את הכניסה שלה לעולמות החשמליות הייעודיות באמצעות דגם יחיד מסוגו, ה-iX. הוא יחיד מסוגו מהבחינה שהוא מציג יותר מדגם, אלא שינוי תפיסה יסודי באיך שב.מ.וו מתכננת ומייצרת מכוניות. הוא שונה גם מהבחינה שאינו חלק מסדרת דגמים אלא אחד שעומד בפני עצמו ולא חלק מסדרת דגמים כמו משפחות ה-X1, X2, X3, X4 וכו'.

לישראל הוא הגיע ממש לאחרונה ואנחנו כבר נהגנו בו לראשונה לפני כמה חודשים כדי לגלות שהוא מכונה טכנולוגית מאוד מרשימה, אבל לא בדיוק מה שאתם חושבים עליו כמכונת נהיגה מב.מ.וו. כאן הוא משווק בשתי הגרסאות שלו, ה-40 וה-50. לראשונה 326 כ"ס, סוללות 76.6 קוט"ש וטווח מוצהר של 408 ק"מ. לשנייה יש 523 כ"ס, 4.6 שניות ל-100, סוללות ענק של 111.5 קוט"ש וטווח של 600 ק"מ.

לב.מ.וו iX מחיר שמתחיל ב-559 אלף שקלים ומגיע ל-760 אלף שקלים לגרסאות הבכירות.

נהיגה ראשונה אודי e-tron. רונן טופלברג,
הראשון לשמו - e-tron/רונן טופלברג

כמו ה-EQC, גם אודי e-tron מסתובב פה כבר כמה שנים, אבל הוא היה ממש מהראשונים להיכנס למשחק הזה והעובדה הזו עמדה לזכותו כאשר חדר לפה באופן מוצלח מאוד בזמנו. מאז עבר שוק הרכב החשמלי כבר כמה גלגולים ונתונים של 400 ק"מ מוצהרים של טווח חשמלי הם כבר לא איזה מספר שומט לסתות כאשר גם דגמים עממיים מגיעים ועוקפים את הנתון הזה.

מה עדיין נותר לו? נוחות נסיעה מצוינת, ביצועים מרשימים בזכות 408 כ"ס ו-5.7 שניות ל-100. ונשאר גם מחיר לא ממש זול של 525 אלף שקלים.

יום מסלול פורשה טייקן הנעה אחורית. איתן קג׳יה, רועי רוזן,
פורשה טייקן, בפורשה כמו פורשה, היא כמעט מושלמת/איתן קג׳יה, רועי רוזן

העובדה שפורשה העמידה מכונית חשמלית כבר לא הפתיעה אף אחד, היא גם לא הכעיסה אף אחד. אחרי שהתחילה לייצר קרוסאובר כמו הקאיין, ומכונית פאר ספורטיבית כמו פנאמרה, אנשים כבר סמכו עליה שגם בחשמלית שלה היא לא תשכח מה מצופה ממנה.

מה שכן הפתיע זה כמה טוב היא עשתה את הדבר הזה שנקרא "מכונית חשמלית ספורטיבית", עם שלדה, היגוי, התנהגות וביצועים מסחררים עם שילוב שכמותו טרם פגשנו במכונית חשמלית שאינה הייפר קאר. רק על זה שלדגמי העל שלה היא קוראת "טורבו" למרות שהם חשמליים לא נתגבר.

על זה ועל הפער הכלכלי בינינו לבין אפילו מי שמהווה גרסת הבסיס, זו בעלת ההנעה האחורית שעולה 685 אלף שקלים. אבל אפילו לה יש 5.4 שניות וטווח של 431 ק"מ. מעליה העסק ממשיך לקפוץ בדילוגים של כ-200 אלף שקלים בין גרסה לגרסה עד לשפיץ בו נמצאת הטורבו S עם 625 כ"ס, 2.8 שניות ל-100 קמ"ש וטווח זהה.

מבחן דרך: פורשה טייקן קרוס טוריזמו. קינן כהן
שדה משחת, טייקן קרוס טוריסמו/קינן כהן

ולמי שאוהב את האגרוף בבטן בתצורה שימושית יותר, אפשר לבחור בטייקן קרוס טוריסמו. מהקרוס אפשר להתעלם, אף אחד לא ייסע עם זה בשטח. אבל מרכב הסטיישן על הביצועים והיכולות של המכוניות הזו הופכים אותה להצגה הכי טובה בעיר ופטיש מהמם בכביש המפותל.

היא לא מתחילה במחיר נמוך (יש לקרוא בציניות) כמו הטייקן ה"רגילה", אלא עם 785 אלף שקלים לקרוס טוריסמו 4 ושוב מדלגת בקפיצות של כ-200 אלף שקלים בין 5 הגרסאות שלה עד ל-1,595,000 שקלים לקרוס טוריסמו טורבו S.

טווחי הנסיעה והביצועים דומים מאוד לאלו שבטייקן בזכות השימוש שלה בסוללות גדולות יותר.

מבחן דרך: אודי e tron GT. קינן כהן
אודי e-tron GT, הצהרת היכולת של אודי היא בעצם פורשה/קינן כהן

כאשר באודי החליטו ללכת על ספינת הדגל החשמלית הייעודית שלהם הם עשו את זה עם מכונית ספורט-סאלון גדולה, רחבה, נמוכה וספורטיבית. והם עשו את זה בצדק, זו בעצם בעיקר הפלטפורמה של פורשה טייקן מתחת לעיצוב הזה וכשיש לך פלטפורמה של פורשה, אתה לא מבזבז אותה על משהו אחר.

ואודי e-tron GT היא אכן מכונה מהירה להפליא עם ביצועים מצוינים, לא ברמה של האוריגינל, אבל בהחלט ברמה שקובעת את הרף בין שלושת היצרניות הגרמניות.

מבחינת מספרים ה-GT מסתובבת עם 469 כ"ס שעוברים דרך הנעה כפולה לכל הגלגלים ומאיצים אותה ל-100 קמ"ש ב-4.1 שניות ועד 245 קמ"ש מירביים. הטווח הוא 478 ק"מ והמחיר הוא 765 אלף שקלים.
רוצים להשתגע עוד יותר? יש את גרסת ה-RS עם 590 סוסים, 3.3 שניות ל-100 וטווח של 472 ק"מ ב-1,165,000 שקלים.

הוצגה: מרצדס EQS. אתר יצרן
מרצדס EQS, מכונית הפאר החשמלית הראשונה/אתר יצרן

ואחרונה חביבה היא מרצדס EQS. הכוונה מאחורי המכונית הזו היא לעשות לעולם החשמל מה שעושה המרצדס S קלאס לעולם הרכב הרגיל - להציג את מכונית הפאר הטובה ביותר בעולם - רק בהנעה חשמלית. לצורך זה רותמת החברה לתוך המכונית הזו פחות או יותר את המילה האחרונה בתחום הסוללות, ההנעה, תאי הנוסעים, הבטיחות ושאר הרכיבים של מכוניות פאר.

ה-EQS מגיעה בשתי גרסאות, ה-450 וה-580 שנבדלות ביניהן גם ברמות האבזור והפאר וגם בהנעה, בהספק, בטווח וכמובן גם במחיר. ל-450 הנעה אחורית ו-333 כ"ס שמאיצים אותה ל-100 קמ"ש ב-6.2 שניות ולטווח מוצהר מדהים של 700 ק"מ בין טעינות.

בגרסת ה-580 ההספק עולה ל-523 כ"ס, התאוצה מתקצרת ל-4.3 שניות וטווח הנסיעה מתקצר ל-627 ק"מ.

לגבי המחירים? אלו מתחילים ב-890 אלף שקלים ל-450 בגרסת הכניסה שלה ונמתחים עד כדי 1,390,000 שקלים ל-580 ברמת הגימור הגבוהה ביותר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully